Vuosiraportti 1.1.2015-13.11.2024

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Tabletti***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Peruspuhelin***
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Pöytäkone***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).**
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.**
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Kannettava tietokone***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Palautteen antaminen oppilaille***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.***
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.***
Älypuhelin***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.***
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.***
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
Keskustelen usein oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät).***
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)***
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.***
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)***
parantaa oppilaiden opintosuorituksia***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.***
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).**
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.**
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)**
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.*
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.*
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.*
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen*
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.