Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Älypuhelin*** |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*** |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Tabletti** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.** |
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen* |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.* |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille* |
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).* |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin* |
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).* |
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)*** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan*** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*** |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*** |
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*** |
Kannettava tietokone*** |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*** |
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).*** |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*** |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään*** |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*** |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.*** |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*** |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*** |
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.** |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.** |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi** |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.** |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa** |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu** |
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.** |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.** |
Pöytäkone** |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.** |
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä** |
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.** |
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.** |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.* |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.* |
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).* |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* |
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.* |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.* |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.* |
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Peruspuhelin* |
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.* |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).* |
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)* |
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.* |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa* |
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2020 - 28.5.2023. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.