Vuosiraportti 1.1.2020-23.5.2024

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Älypuhelin***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille**
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen*
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).*
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.*
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.***
Pöytäkone***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Kannettava tietokone***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.**
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.**
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu**
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä**
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.**
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.**
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).**
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).**
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)*
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.*
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.*
Tabletti*
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.*
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.*
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)*
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.*
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.