Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Älypuhelin*** |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*** |
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*** |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.** |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.* |
Kannettava tietokone* |
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen* |
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.* |
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).* |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*** |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan*** |
Pöytäkone*** |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*** |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*** |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään*** |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*** |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.*** |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*** |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.*** |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:*** |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.** |
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.** |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** |
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.** |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.** |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu** |
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.** |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.* |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa* |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.* |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).* |
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).* |
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)* |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.* |
Palautteen antaminen oppilaille* |
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)* |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.* |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.* |
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä* |
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).* |
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2021 - 29.9.2023. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.