Vuosiraportti 1.1.2021-29.9.2023

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Älypuhelin***
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille**
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.**
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*
Kannettava tietokone*
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen*
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.*
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
Pöytäkone***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.**
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.**
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.**
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).**
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.**
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu**
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.**
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).*
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)*
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.*
Palautteen antaminen oppilaille*
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)*
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä*
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).*
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.