Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*** |
Älypuhelin*** |
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*** |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille*** |
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.*** |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu*** |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).*** |
Palautteen antaminen oppilaille** |
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.** |
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.** |
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)* |
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.* |
Kannettava tietokone* |
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).* |
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.* |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.* |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.* |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*** |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*** |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan*** |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*** |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Pöytäkone*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään*** |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*** |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*** |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*** |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.*** |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:*** |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)*** |
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.*** |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*** |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).*** |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*** |
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*** |
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*** |
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.*** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä*** |
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)*** |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*** |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.** |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)** |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.** |
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta** |
Sosiaalinen media (esim. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram; ikärajojen mukaan)* |
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).* |
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.* |
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.* |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)* |
Oppilaani osaavat toimia tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.* |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.* |
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.* |
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.* |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* |
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.* |
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)* |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden antamia ideoita.* |
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.* |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2022 - 4.6.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.