Vuosiraportti 1.1.2023-30.4.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Älypuhelin***
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Palautteen antaminen oppilaille***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Kannettava tietokone**
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.**
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Pöytäkone***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.**
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Peruspuhelin*
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.*
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.*
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.*
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.