Vuosiraportti 1.1.2024-13.2.2024

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Älypuhelin***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Tabletti***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.*
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Pöytäkone***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Peruspuhelin***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta**
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.**
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).**
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.**
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.**
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu*
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)*
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.*
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.