Vuosiraportti 1.1.2024-3.5.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Älypuhelin***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.**
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.**
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Pöytäkone***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta**
Peruspuhelin**
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)*
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*
Palautteen antaminen oppilaille*
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.