Vuosiraportti 1.1.2019-6.6.2023

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Pöytäkone***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan**
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).**
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa**
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.*
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.*
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Älypuhelin***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Kannettava tietokone***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.***
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
Palautteen antaminen oppilaille***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)***
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)***
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.**
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.**
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään**
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.**
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.**
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).**
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.**
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.**
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä**
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).**
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.**
Peruspuhelin*
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen*
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Osaan ohjata oppilaitani virtuaalisen (VR) ja/tai lisätyn todellisuuden (AR) käyttämisessä.*
Sosiaalinen media (esim. Facebook, Twitter, Pinterest, Snapchat, Instagram; ikärajojen mukaan)*
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.*
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.*
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.*
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.*
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.