Vuosiraportti 1.1.2020-16.4.2024

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.***
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.**
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.**
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:**
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan*
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.*
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.***
Älypuhelin***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.***
Tabletti***
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.***
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.***
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).**
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille**
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.**
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi**
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)**
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään*
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.*
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).*
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)*
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.*
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä*
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).*
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.*
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.*
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen*
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.*
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.