Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** |
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.*** |
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.*** |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*** |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.** |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:* |
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.* |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.* |
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.* |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan* |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa* |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Älypuhelin*** |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.*** |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*** |
Tabletti*** |
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.*** |
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.*** |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*** |
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)*** |
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*** |
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta*** |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu*** |
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).*** |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.** |
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.** |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille** |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)** |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin* |
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.* |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.* |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään* |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi* |
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.* |
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.* |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus* |
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).* |
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä* |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa* |
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)* |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.* |
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa* |
Osaan käyttää monipuolisesti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).* |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.* |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on sujuvaa.* |
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen* |
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2020 - 23.5.2024. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.