Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Käytän videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Adobe Connect, Skype).*** |
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.*** |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.*** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*** |
Kannettava tietokone*** |
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)*** |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*** |
Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa.*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.** |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.* |
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).* |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.* |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.* |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.*** |
Älypuhelin*** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.*** |
Tabletti*** |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*** |
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta*** |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*** |
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).*** |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.** |
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.** |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.** |
Simulaatio- ja mallinnusohjelmat (esim. AutoCad, 123D Design)** |
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.** |
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).** |
Opetan oppilailleni erilaisia keinoja, miten he voivat osallistua yhteiskunnan toimintaan internetin kautta.* |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.* |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).* |
Peruspuhelin* |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen arvioinnissa sähköistä portfoliotyöskentelyä.* |
Muokkaamme usein oppilaideni kanssa internetissä olevaa tietoa (esim. Wikipedia).* |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.* |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa* |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille* |
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä* |
Oppilaideni vanhemmat osallistuvat oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.* |
Pöytäkone* |
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.* |
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.* |
Digitaaliset tietolähteet (esim. verkkosivustot, wikit, tietosanakirjat)* |
Oppilaiden yksin tai yhdessä tekemien suullisten esitysten mahdollistaminen tai tukeminen* |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin* |
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.* |
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2021 - 17.4.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.