Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*** |
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.*** |
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*** |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*** |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*** |
Kannettava tietokone** |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.* |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.* |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.* |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*** |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*** |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*** |
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta*** |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*** |
Tabletti*** |
Pöytäkone*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*** |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*** |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan*** |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).*** |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään** |
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.** |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:** |
Interaktiivinen esitystaulu (esim. SmartBoard, Promethean)** |
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä** |
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)** |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet ja tabletit) käyttö edellyttää käyttövuoron varaamista.** |
Peruspuhelin** |
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.* |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.* |
Koulussani on saatavilla pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna.* |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.* |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.* |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa oppimisanalytiikkaa.* |
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.* |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin* |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.* |
Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.* |
Oppilaat tuottavat tunneillani usein erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota).* |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on ollut sisällöltään hyödyllistä.* |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2022 - 6.6.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.