Vuosiraportti 1.1.2023-19.9.2023

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Älypuhelin***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Pöytäkone***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä**
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan**
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.**
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu**
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään*
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.*
Peruspuhelin*
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille*
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.*
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.