Vuosiraportti 1.1.2025-14.3.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (71 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.***
Palautteen antaminen oppilaille**
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus**
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.**
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).**
Tabletti*
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin**
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.**
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa**
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.**
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)**
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.**
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.**
Kannettava tietokone*
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä*
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).*
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan*
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.*
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.*
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.*
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.