Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (71 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*** |
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.*** |
Palautteen antaminen oppilaille** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus** |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.** |
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).** |
Tabletti* |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi* |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.* |
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.* |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu* |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*** |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Medialukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*** |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.** |
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)** |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.** |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.** |
Kannettava tietokone* |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.* |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä* |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).* |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää* |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan* |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa* |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa* |
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.* |
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.* |
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.* |
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.* |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.* |
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2025 - 14.3.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.