Vuosiraportti 1.1.2017-24.2.2024

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Peruspuhelin***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Pöytäkone***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Tabletti***
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.**
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.*
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Kannettava tietokone***
Älypuhelin***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Palautteen antaminen oppilaille***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.***
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.**
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.**
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)**
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).**
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu*
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.*
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.*
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.*
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.*
Ohjaan oppilaitani ergonomisiin työskentelyasentoihin.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.