Vuosiraportti 1.1.2019-6.6.2023

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Pöytäkone***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
Peruspuhelin***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Tabletti***
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.**
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.**
Kosketustaulu tai esitysnäyttö**
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.**
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*
Koulullani toimii palkattu pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna*
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.*
Tunnen kuntani TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Älypuhelin***
Kannettava tietokone***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.***
Palautteen antaminen oppilaille***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.*
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)*
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.