Vuosiraportti 1.1.2019-16.2.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (71 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Pöytäkone***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Peruspuhelin***
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.***
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Tabletti***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.**
Keskustelen säännöllisesti oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät)**
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.**
Kosketustaulu tai esitysnäyttö*
Opetan oppilailleni (säännöllisesti) erilaisia tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja, verkkoasiointia ja -vaikuttamista.*
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Kannettava tietokone***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Älypuhelin***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Palautteen antaminen oppilaille***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.**
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)**
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.**
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Edistää oppimista ja oppimistuloksia.*
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.*
Oppilaideni vanhemmilla on mahdollisuus osallistua oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.*
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)*
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).*
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.