Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (71 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Pöytäkone*** |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*** |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*** |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*** |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään*** |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan*** |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*** |
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta*** |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*** |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.*** |
Peruspuhelin*** |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*** |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).*** |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*** |
Tabletti*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.** |
Keskustelen säännöllisesti oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät)** |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.** |
Kosketustaulu tai esitysnäyttö* |
Opetan oppilailleni (säännöllisesti) erilaisia tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja, verkkoasiointia ja -vaikuttamista.* |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Kannettava tietokone*** |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*** |
Älypuhelin*** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*** |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*** |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.*** |
Palautteen antaminen oppilaille*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille*** |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*** |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*** |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.** |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.** |
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.* |
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Edistää oppimista ja oppimistuloksia.* |
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.* |
Oppilaideni vanhemmilla on mahdollisuus osallistua oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.* |
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2019 - 16.2.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.