Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:*** |
Pöytäkone*** |
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta*** |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*** |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*** |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*** |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*** |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään*** |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan*** |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin** |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.** |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).** |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.** |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa** |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.** |
Kosketustaulu tai esitysnäyttö** |
Keskustelen säännöllisesti oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät)* |
Opetan oppilailleni (säännöllisesti) erilaisia tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja, verkkoasiointia ja -vaikuttamista.* |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.* |
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä* |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*** |
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*** |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.*** |
Tabletti** |
Palautteen antaminen oppilaille** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.* |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.* |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)* |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.* |
Edistää oppimista ja oppimistuloksia.* |
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)* |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)* |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
Oppilaideni vanhemmilla on mahdollisuus osallistua oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2021 - 18.5.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.