Vuosiraportti 1.1.2024-27.3.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Älypuhelin***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.***
Kosketustaulu tai esitysnäyttö***
Keskustelen säännöllisesti oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät)***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Opetan oppilailleni (säännöllisesti) erilaisia tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja, verkkoasiointia ja -vaikuttamista.**
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:**
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.**
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.**
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta**
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.**
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).**
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.*
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Saan koulun tarjoamat TVT-laitteet käyttöön oppilaille aina halutessani*
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa sähköisistä arvioinnin välineistä saatavaa dataa eli oppimisanalytiikkaa.*
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan**
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin**
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.**
Oppilaideni vanhemmilla on mahdollisuus osallistua oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.**
Edistää oppimista ja oppimistuloksia.**
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.**
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)*
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*
Palautteen antaminen oppilaille*
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu*
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*
Osaan käyttää tarvittaessa videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Teams, Meet, Zoom).*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.