Vuosiraportti 1.1.2025-14.3.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (71 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.***
Tabletti**
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.**
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.**
Palautteen antaminen oppilaille**
Tarjoan oppilaille kokemuksia TVT:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa**
Opetan oppilailleni (säännöllisesti) erilaisia tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja, verkkoasiointia ja -vaikuttamista.*
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu*
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta*
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.*
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.*
Pöytäkone*
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*
Älypuhelin*
Tunnen kuntani TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*
Edistää oppimista ja oppimistuloksia.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Kosketustaulu tai esitysnäyttö***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Koulullani toimii palkattu pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna***
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Käytän digitaalisia laitteita ja sisältöjä opetuksessani säännöllisesti.***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).**
Kannettava tietokone**
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.**
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin**
Osaan käyttää sujuvasti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).**
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)**
Koulussani kollegat tukevat toisiaan TVT-asioissa ilman erillisiä korvauksia.**
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.**
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*
Osaan käyttää tarvittaessa videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Teams, Meet, Zoom).*
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden osaamista ja heidän antamiaan ideoita*
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Keskustelen säännöllisesti oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät)*
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.*
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä*
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.*
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan*
Opastan oppilaitani toimimaan tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.*
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.*
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.*
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.