Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (71 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.*** |
Tabletti** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.** |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.** |
Palautteen antaminen oppilaille** |
Tarjoan oppilaille kokemuksia TVT:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa** |
Opetan oppilailleni (säännöllisesti) erilaisia tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja, verkkoasiointia ja -vaikuttamista.* |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.* |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu* |
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta* |
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.* |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.* |
Kun otan käyttöön uuden palvelun tai sovelluksen, tutustun aina sen käyttöehtoihin.* |
Pöytäkone* |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa* |
Älypuhelin* |
Tunnen kuntani TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.* |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus* |
Edistää oppimista ja oppimistuloksia.* |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*** |
Kosketustaulu tai esitysnäyttö*** |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*** |
Koulullani toimii palkattu pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna*** |
Medialukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Käytän digitaalisia laitteita ja sisältöjä opetuksessani säännöllisesti.*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).** |
Kannettava tietokone** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.** |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin** |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).** |
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)** |
Koulussani kollegat tukevat toisiaan TVT-asioissa ilman erillisiä korvauksia.** |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.* |
Osaan käyttää tarvittaessa videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Teams, Meet, Zoom).* |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden osaamista ja heidän antamiaan ideoita* |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.* |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.* |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.* |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa* |
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Keskustelen säännöllisesti oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät)* |
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.* |
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.* |
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä* |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.* |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.* |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan* |
Opastan oppilaitani toimimaan tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.* |
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.* |
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.* |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2025 - 14.3.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.