Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (205 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Tabletti*** |
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.** |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.** |
Opetan oppilailleni (säännöllisesti) erilaisia tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja, verkkoasiointia ja -vaikuttamista.** |
Tunnen kuntani TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.** |
Pöytäkone** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.* |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus* |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa sähköisistä arvioinnin välineistä saatavaa dataa eli oppimisanalytiikkaa.* |
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.* |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa* |
Edistää oppimista ja oppimistuloksia.* |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.* |
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta* |
Tarjoan oppilaille kokemuksia TVT:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa* |
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.* |
Palautteen antaminen oppilaille* |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.* |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)* |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.* |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi* |
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.* |
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)* |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.* |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*** |
Kannettava tietokone*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.** |
Käytän digitaalisia laitteita ja sisältöjä opetuksessani säännöllisesti.** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.** |
Medialukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.** |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa* |
Osaan käyttää tarvittaessa videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Teams, Meet, Zoom).* |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden osaamista ja heidän antamiaan ideoita* |
Koulussani kollegat tukevat toisiaan TVT-asioissa ilman erillisiä korvauksia.* |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa* |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin* |
Koulullani toimii palkattu pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna* |
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.* |
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.* |
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.* |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2025 - 9.4.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.