Vuosiraportti 1.1.2025-9.4.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (205 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Tabletti***
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.**
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.**
Opetan oppilailleni (säännöllisesti) erilaisia tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja, verkkoasiointia ja -vaikuttamista.**
Tunnen kuntani TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.**
Pöytäkone**
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa sähköisistä arvioinnin välineistä saatavaa dataa eli oppimisanalytiikkaa.*
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*
Edistää oppimista ja oppimistuloksia.*
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta*
Tarjoan oppilaille kokemuksia TVT:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa*
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.*
Palautteen antaminen oppilaille*
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.*
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.*
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Kannettava tietokone***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).**
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.**
Käytän digitaalisia laitteita ja sisältöjä opetuksessani säännöllisesti.**
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.**
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.**
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*
Osaan käyttää tarvittaessa videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Teams, Meet, Zoom).*
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden osaamista ja heidän antamiaan ideoita*
Koulussani kollegat tukevat toisiaan TVT-asioissa ilman erillisiä korvauksia.*
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*
Koulullani toimii palkattu pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna*
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)*
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.*
Osaan käyttää sujuvasti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.