Vuosiraportti 1.1.2025-30.4.2025

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Tabletti***
Pöytäkone***
Opetan oppilailleni (säännöllisesti) erilaisia tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja, verkkoasiointia ja -vaikuttamista.***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Tunnen kuntani TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.**
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.**
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)*
Älypuhelin*
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.*
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa sähköisistä arvioinnin välineistä saatavaa dataa eli oppimisanalytiikkaa.*
Saan koulun tarjoamat TVT-laitteet käyttöön oppilaille aina halutessani*
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.*
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta*
Tarjoan oppilaille kokemuksia TVT:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Kannettava tietokone***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).**
Osaan käyttää tarvittaessa videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Teams, Meet, Zoom).**
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.**
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.**
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.**
Peruspuhelin**
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.*
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden osaamista ja heidän antamiaan ideoita*
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.*
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
Käytän digitaalisia laitteita ja sisältöjä opetuksessani säännöllisesti.*
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan*
Osaan käyttää sujuvasti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).*
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*
Koulussani kollegat tukevat toisiaan TVT-asioissa ilman erillisiä korvauksia.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.