Vuosiraportti 1.1.2018-7.6.2023

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Peruspuhelin***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
Pöytäkone***
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.***
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.***
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään***
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää***
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa***
Tabletti***
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.***
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Oppilaideni vanhemmilla on mahdollisuus osallistua oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.*
Tunnen kuntani TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Älypuhelin***
Kannettava tietokone***
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.***
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.***
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)***
Tiedon esittäminen opetustilanteessa***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).***
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Palautteen antaminen oppilaille***
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.***
Oppilaiden ohjaaminen digitaalisissa oppimisympäristöissä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä.

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.***
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.***
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu***
Opetan oppilailleni (säännöllisesti) erilaisia tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja, verkkoasiointia ja -vaikuttamista.***
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.***
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.***
Löydän eri oppimistilanteisiin hyviä tapoja hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.**
Keskustelen säännöllisesti oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät)**
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).**
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.**
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.**
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.**
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.**
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin**
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Edistää oppimista ja oppimistuloksia.*
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*
Oppilaani keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.*
Käytän digitaalisia laitteita ja sisältöjä opetuksessani säännöllisesti.*
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.*
Osaan käyttää tarvittaessa videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Teams, Meet, Zoom).*
Opastan oppilaitani toimimaan tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.*
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta*
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa sähköisistä arvioinnin välineistä saatavaa dataa eli oppimisanalytiikkaa.*
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä*
Osaan käyttää sujuvasti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.