Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*** |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*** |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*** |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan*** |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.** |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää** |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.** |
Peruspuhelin** |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).* |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Tabletti* |
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä* |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin* |
Älypuhelin*** |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.*** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** |
Kosketustaulu tai esitysnäyttö** |
Koulullani toimii palkattu pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna** |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).** |
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.** |
Keskustelen säännöllisesti oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät)** |
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.** |
Saan koulun tarjoamat TVT-laitteet käyttöön oppilaille aina halutessani** |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa* |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.* |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.* |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään* |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi* |
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta* |
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.* |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.* |
Opastan oppilaitani toimimaan tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.* |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.* |
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.* |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).* |
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.* |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.* |
Opetan oppilailleni (säännöllisesti) erilaisia tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja, verkkoasiointia ja -vaikuttamista.* |
Käytän digitaalisia laitteita ja sisältöjä opetuksessani säännöllisesti.* |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.* |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa sähköisistä arvioinnin välineistä saatavaa dataa eli oppimisanalytiikkaa.* |
Pöytäkone* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2022 - 29.5.2024. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.