Vuosiraportti 1.1.2022-29.5.2024

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin***
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)***
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan***
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa**
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.**
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää**
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa**
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Peruspuhelin**
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).*
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Tabletti*
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä*
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Älypuhelin***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus***
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.***
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.***
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.***
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.***
Kosketustaulu tai esitysnäyttö**
Koulullani toimii palkattu pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna**
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).**
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.**
Keskustelen säännöllisesti oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät)**
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:**
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.**
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.**
Saan koulun tarjoamat TVT-laitteet käyttöön oppilaille aina halutessani**
Tiedon esittäminen opetustilanteessa*
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään*
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta*
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.*
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*
Opastan oppilaitani toimimaan tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.*
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*
Ohjaan oppilaita säännöllisesti internetin vastuulliseen ja lainmukaiseen käyttämiseen.*
Osaan käyttää sujuvasti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).*
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.*
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.*
Opetan oppilailleni (säännöllisesti) erilaisia tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja, verkkoasiointia ja -vaikuttamista.*
Käytän digitaalisia laitteita ja sisältöjä opetuksessani säännöllisesti.*
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa sähköisistä arvioinnin välineistä saatavaa dataa eli oppimisanalytiikkaa.*
Pöytäkone*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.