Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (204 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa*** |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*** |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa*** |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan** |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)** |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa* |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää* |
Generatiivista tekoälyä käyttävät sovellukset* |
antaa oppilaille mahdollisuuden käyttää parempia tietolähteitä* |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.* |
Oppilaideni vanhemmilla on mahdollisuus osallistua oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.* |
Peruspuhelin* |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin* |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).* |
Palautteen antaminen oppilaille* |
Älypuhelin*** |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.*** |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.** |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.** |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.* |
Keskustelen säännöllisesti oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät)* |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
Kosketustaulu tai esitysnäyttö* |
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Koulullani toimii palkattu pedagoginen tukihenkilö TVT:n opetuskäytön apuna* |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa* |
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.* |
Edistää oppimista ja oppimistuloksia.* |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.* |
Medialukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.* |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin opetukseen suunnattua graafista ohjelmointiympäristöä (esim. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* |
Saan koulun tarjoamat TVT-laitteet käyttöön oppilaille aina halutessani* |
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.* |
TVT:n merkitys opetuksessa ja oppimisessa Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Ohjaan oppilaitani suojautumaan yleisiltä tietoturvariskeiltä ja tiedon katoamiselta.* |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.* |
Pöytäkone* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2022 - 19.4.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.