Vuosiraportti 1.1.2023-22.9.2023

« Takaisin

Muutokset aiempiin vuosiin

Verrattava vastaajajoukko:   Vuosi 2025 (206 kpl) |   Vuosi 2024 (1907 kpl) |   Vuosi 2023 (1628 kpl) |   Vuosi 2022 (1652 kpl) |   Vuosi 2021 (3882 kpl) |   Vuosi 2020 (3594 kpl) |   Vuosi 2019 (7810 kpl) |   Vuosi 2018 (9609 kpl) |   Vuosi 2017 (11934 kpl) |   Vuosi 2016 (6094 kpl) |   Vuosi 2015 (4850 kpl) |   Vuosi 2014 (5331 kpl) |   Vuosi 2013 (6031 kpl) |   Vuosi 2012 (2380 kpl)

Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.

Kysymykset, joiden vastaukset ovat positiivisempia kuin vertailujoukossa.
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).***
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa***
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.***
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa**
Tabletti**
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan**
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.**
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)*
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin*
Oppilaideni vanhemmilla on mahdollisuus osallistua oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.*
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)*
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Tunnen kuntani TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*
Peruspuhelin*
Kysymykset, joiden vastaukset ovat negatiivisempia kuin vertailujoukossa.
Älypuhelin***
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.***
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta***
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.***
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.***
Opetan oppilailleni (säännöllisesti) erilaisia tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja, verkkoasiointia ja -vaikuttamista.***
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:***
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.***
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.**
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.**
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:**
Keskustelen säännöllisesti oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät)**
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.**
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.**
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.**
Tiedon esittäminen opetustilanteessa**
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.**
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille*
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*
Edistää oppimista ja oppimistuloksia.*
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin*
Osaan käyttää tarvittaessa videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Teams, Meet, Zoom).*
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.*
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu*
Medialukutaito

Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.*
Käytän digitaalisia laitteita ja sisältöjä opetuksessani säännöllisesti.*
Kannettava tietokone*
Opastan oppilaitani toimimaan tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.*
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa sähköisistä arvioinnin välineistä saatavaa dataa eli oppimisanalytiikkaa.*
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.*
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.*

*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.