Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa** |
Tabletti** |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.** |
Digitaaliset oppimispelit (esim. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Minun on vaikeaa löytää laadukasta digitaalista materiaalia opetettaviin aiheisiin* |
Oppilaideni vanhemmilla on mahdollisuus osallistua oppilaan oppimisen arviointiprosessiin tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.* |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)* |
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Tunnen kuntani TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.* |
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).* |
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.* |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa* |
Peruspuhelin* |
Älypuhelin*** |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.*** |
Toimisto-ohjelmistot, kuten tekstinkäsittely, esitystyökalut, taulukkolaskenta*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.*** |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*** |
Opetan oppilailleni (säännöllisesti) erilaisia tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja, verkkoasiointia ja -vaikuttamista.*** |
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Oppilaat arvioivat opetustani hyödyntäen tieto- ja viestintäteknologiaa.** |
Jaan tuottamaani digitaalista oppimateriaalia muille opettajille.** |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:** |
Keskustelen säännöllisesti oppilaideni kanssa internetissä olevan tiedon luotettavuudesta ja sen asianmukaisesta käytöstä (esim. lähdemerkinnät)** |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.** |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.** |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille* |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.* |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.* |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.* |
Edistää oppimista ja oppimistuloksia.* |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin* |
Osaan käyttää tarvittaessa videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Teams, Meet, Zoom).* |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.* |
Opetan oppilaitani ymmärtämään ja tulkitsemaan erilaisia sähköisiä mediasisältöjä.* |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu* |
Medialukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja.* |
Käytän digitaalisia laitteita ja sisältöjä opetuksessani säännöllisesti.* |
Kannettava tietokone* |
Opastan oppilaitani toimimaan tekijänoikeuksien perusperiaatteiden mukaisesti.* |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa sähköisistä arvioinnin välineistä saatavaa dataa eli oppimisanalytiikkaa.* |
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.* |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus* |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2023 - 22.9.2023. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.