Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (204 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Peruspuhelin*** |
Olen edellisen lukuvuoden aikana osallistunut TVT-täydennyskoulutuksiin yhteensä:*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
vähentää oppilaiden yhteistyötä muiden oppilaiden kanssa*** |
vähentää oppilaiden mielenkiintoa opiskelua kohtaan*** |
vähentää oppilaiden välistä henkilökohtaista viestintää*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.*** |
heikentää oppilaiden lasku- ja arviointitaitoa*** |
heikentää oppilaiden kirjoitustaitoa** |
auttaa oppilaita viestimään tehokkaammin toisten kanssa** |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.** |
auttaa oppilaita kehittämään taitojaan suunnitella ja ohjata omaa työskentelyään** |
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.** |
Osaan käyttää tarvittaessa videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Teams, Meet, Zoom).** |
Ohjaan aktiivisesti oppilaitani käyttämään digitaalisia tiedonhaun palveluita (esim. Google, Wikipedia, Wolfram|Alpha).* |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).* |
Käytän digitaalisia laitteita ja sisältöjä opetuksessani säännöllisesti.* |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).* |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden osaamista ja heidän antamiaan ideoita* |
auttaa oppilaita yhdistelemään ja käsittelemään tietoa tehokkaammin* |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.* |
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.* |
Älypuhelin*** |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi*** |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.*** |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.*** |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** |
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).*** |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologiaa oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa.*** |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.*** |
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.*** |
Tabletti*** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.*** |
Generatiivista tekoälyä käyttävät sovellukset*** |
Palautteen antaminen oppilaille*** |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.*** |
Tunnen kuntani TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*** |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.*** |
Opetan oppilailleni (säännöllisesti) erilaisia tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja, verkkoasiointia ja -vaikuttamista.*** |
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.** |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.** |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.** |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.** |
Opettajan pedagoginen kyky käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa oppimisen eriyttämisessä. Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.** |
Tehtävien, harjoitusten tai kotiläksyjen antaminen oppilaille** |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.** |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa** |
Olen kokeillut oppilaideni kanssa graafista tai muunlaista ohjelmointia.* |
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.* |
Tiedon hankinta, jäsentely ja yhteisöllinen tiedon rakentelu* |
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)* |
Osaan rakentaa ja ohjelmoida erilaisia robotteja (esim. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).* |
Osaan ohjata oppilaitani animaatioiden tekemisessä (esim. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Edistää oppimista ja oppimistuloksia.* |
Osaan ohjelmoida jollakin lausekielellä (esim. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python) monipuolisesti oppilaiden kanssa.* |
Tarjoan oppilaille kokemuksia TVT:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa* |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa sähköisistä arvioinnin välineistä saatavaa dataa eli oppimisanalytiikkaa.* |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)* |
Tekijänoikeuksien huomioonottaminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Saan koulun tarjoamat TVT-laitteet käyttöön oppilaille aina halutessani* |
Oppilaat opiskelevat oppitunneillani säännöllisesti sähköisissä oppimisympäristöissä.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2013 - 13.4.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.