Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2025 (206 kpl) | Vuosi 2024 (1907 kpl) | Vuosi 2023 (1628 kpl) | Vuosi 2022 (1652 kpl) | Vuosi 2021 (3882 kpl) | Vuosi 2020 (3594 kpl) | Vuosi 2019 (7810 kpl) | Vuosi 2018 (9609 kpl) | Vuosi 2017 (11934 kpl) | Vuosi 2016 (6094 kpl) | Vuosi 2015 (4850 kpl) | Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Kannettava tietokone*** |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** |
Digitaaliset oppimisympäristöt ja pilvipalvelut (esim. Google Classroom, O365, SanomaPro, itslearning)*** |
Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaamisen kehittäminen.*** |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työnantajan kustannuksella.** |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.** |
Medialukutaito Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:** |
Osaan käyttää tarvittaessa videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä opetuksessani (esim. Teams, Meet, Zoom).* |
Peruspuhelin* |
Tauotan oppilaideni työskentelyä välttääkseni oppilaiden liiallista istumista.* |
Jaamme TVT:n opetuskäyttöön liittyviä vinkkejä ja tukea.* |
Digitaalisten oppimateriaalien hyödyntäminen Valitse seuraavista omaan tilanteeseesi parhaiten sopiva kuvaus, vaikka se ei kaikilta osin pitäisi aivan paikkaansa:* |
Käytän digitaalisia laitteita ja sisältöjä opetuksessani säännöllisesti.* |
Hyödynnän tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytössä oppilaiden osaamista ja heidän antamiaan ideoita* |
Osaan käyttää sujuvasti jotakin digitaalista oppimisympäristöä (esim. Google Classroom, O365, Moodle, SanomaPro, Peda.net, itslearning).* |
Koen, että en saa tukea TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.* |
Älypuhelin* |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.* |
Saamani TVT-täydennyskoulutus on toteutettu useimmiten työajalla.* |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).* |
Oma TVT-valmiuteni ja osaamiseni ovat riittäviä verrattuna opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin.* |
Tiedon esittäminen opetustilanteessa* |
Tabletti*** |
Pöytäkone*** |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.*** |
Generatiivista tekoälyä käyttävät sovellukset*** |
Tunnen kuntani TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*** |
Opetan oppilailleni (säännöllisesti) erilaisia tietoyhteiskunnan kansalaistaitoja, verkkoasiointia ja -vaikuttamista.** |
Olen hyödyntänyt tämän kyselyn aiempia tuloksia oman työni kehittämisessä.** |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.* |
Mobiililaitteet (esim. tabletit, älypuhelimet)* |
Oppilaani arvioivat toistensa työtä digitaalisissa oppimisympäristöissä.* |
Minulla on mahdollisuuksia vaikuttaa kouluni TVT-hankintoihin.* |
Tunnen Creative Commons -lisenssien käyttöperiaatteet.* |
Ohjelmistot kohdennettuihin opetustarkoituksiin, kuten esimerkiksi kertolaskut, ohjelmointi, matemaattinen havainnollistaminen, kielet, simulointi ja mallinnus* |
Multimediatyökalut (esim. median tallennus ja editointi, verkkotuotanto)* |
Edistää oppimista ja oppimistuloksia.* |
Ylöspäin tai alaspäin eriyttäminen yksittäisille oppilaille tai pienille oppilasryhmille.* |
Oppilaiden oppimisen formatiivinen arviointi* |
Tarjoan oppilaille kokemuksia TVT:n käyttämisestä vuorovaikutuksessa ja verkostoitumisessa* |
Hyödynnän oppilaiden oppimisen jatkuvassa arvioinnissa sähköisistä arvioinnin välineistä saatavaa dataa eli oppimisanalytiikkaa.* |
Koulullani on käytössä riittävän nopea ja toimiva internet-yhteys.* |
Oppilaat opiskelevat oppitunneillani säännöllisesti sähköisissä oppimisympäristöissä.* |
Työskentelemme oppilaiden kanssa myös koulurakennusten ulkopuolella hyödyntäen mobiililaitteita (esim. älypuhelin, tabletti, kannettava tietokone).* |
Osaan tulostaa 3D-tulostimella.* |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Tällä sivulla näkyvä raportti on ajalta 1.1.2023 - 17.4.2025. Sivulla näkyvät tiedot eivät muutu.