Muutokset aiempiin vuosiin
Verrattava vastaajajoukko: Vuosi 2014 (5331 kpl) | Vuosi 2013 (6031 kpl) | Vuosi 2012 (2380 kpl)
Vinkki: riviä klikkaamalla saat näkyviin yksittäisen tekijän tarkemmat tiedot.
Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta.*** Katso kysymyksen jakauma: Osaan hyödyntää oppilaiden omia mobiililaitteita osana opetusta. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit).*** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat saavat käyttää tunneillani omia laitteitaan (esim. kannettavat tietokoneet, älypuhelimet, tabletit). Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa.*** Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän sosiaalista mediaa (esimerkiksi Facebookia, Twitteriä tai blogeja) viestiessäni vanhempien ja ulkoisten sidosryhmien kanssa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Osaan käyttää mobiililaitteita (esim. älypuhelimet, tabletit).*** Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää mobiililaitteita (esim. älypuhelimet, tabletit). Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tiedonhaku- ja hallinta.*** Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tiedonhaku- ja hallinta. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan.*** Katso kysymyksen jakauma: Oppilaat ja vierailijat voivat kirjautua koulun langattomaan verkkoon omilla laitteillaan. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Järjestän opetustilanteita myös luokkahuoneen ulkopuolella kannettavia päätelaitteita hyödyntäen.*** Katso kysymyksen jakauma: Järjestän opetustilanteita myös luokkahuoneen ulkopuolella kannettavia päätelaitteita hyödyntäen. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta.*** Katso kysymyksen jakauma: Seuraan sosiaalisen median ja muita verkostoja oppiakseni uutta. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista.*** Katso kysymyksen jakauma: TVT-laitteiden (esim. tietokoneet, tabletit) käyttö koulussani edellyttää käyttövuoron varaamista. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa.*** Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani oppilaat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Tiedän, mitä tarkoitetaan videovälitteisellä opetuksella, ja tunnen joitakin videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä (esim. Adobe Connect, Lync).*** Katso kysymyksen jakauma: Tiedän, mitä tarkoitetaan videovälitteisellä opetuksella, ja tunnen joitakin videovälitteisen opetuksen ohjelmistoja ja välineitä (esim. Adobe Connect, Lync). Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Työyhteisössäni on järjestetty mahdollisuuksia jakaa pedagogisia vinkkejä TVT:n käytöstä.*** Katso kysymyksen jakauma: Työyhteisössäni on järjestetty mahdollisuuksia jakaa pedagogisia vinkkejä TVT:n käytöstä. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Osaan hyödyntää mobiililaitteita sisältöjen tuottamiseen (esim. teksti, kuva, ääni, video).*** Katso kysymyksen jakauma: Osaan hyödyntää mobiililaitteita sisältöjen tuottamiseen (esim. teksti, kuva, ääni, video). Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Kouluni oppijat keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön.*** Katso kysymyksen jakauma: Kouluni oppijat keräävät itselleen portfoliota sähköiseen oppimisympäristöön. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköiset sisällöt ja oppimisympäristöt.*** Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköiset sisällöt ja oppimisympäristöt. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan.*** Katso kysymyksen jakauma: Rakennan opetukseni oppikirjan mukaan. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Kuinka usein oppijat tuottavat tunneillasi erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota)?*** Katso kysymyksen jakauma: Kuinka usein oppijat tuottavat tunneillasi erityyppisiä mediasisältöjä (esim. kuvaa, ääntä ja videota)? Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta ääni, video ja kuva.*** Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta ääni, video ja kuva. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Osaan käyttää sujuvasti dataprojektoria.*** Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää sujuvasti dataprojektoria. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköinen viestintä.*** Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta sähköinen viestintä. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa.** Katso kysymyksen jakauma: Suurimmalla osalla tunneistani käytän itse tieto- ja viestintäteknologiaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Oppijat antavat minulle uusia ideoita TVT:n käyttöön opetuksessa.** Katso kysymyksen jakauma: Oppijat antavat minulle uusia ideoita TVT:n käyttöön opetuksessa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta videovälitteinen opetus.** Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta videovälitteinen opetus. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Osaan kuvankäsittelyn perusteet (esim. kuvien rajaus, koon muuttaminen).** Katso kysymyksen jakauma: Osaan kuvankäsittelyn perusteet (esim. kuvien rajaus, koon muuttaminen). Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Osaan käyttää yhteisöpalveluita (esim. Facebook, Twitter, Google+).** Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää yhteisöpalveluita (esim. Facebook, Twitter, Google+). Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietotekniikan perustaidot.* Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietotekniikan perustaidot. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan käyttää jotakin taulukkolaskentaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft Excel, LibreOffice Calc).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää jotakin taulukkolaskentaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft Excel, LibreOffice Calc). Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa.* Katso kysymyksen jakauma: Jatkuva uuden tekniikan tuominen opetukseen on kuormittavaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on vaikeaa.* Katso kysymyksen jakauma: Tieto- ja viestintätekniikan (TVT) hyödyntäminen opetussuunnitelman mukaisesti on vaikeaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä.*** Katso kysymyksen jakauma: Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön.*** Katso kysymyksen jakauma: Tunnen kouluni TVT:n kehittämistyötä ohjaavan suunnitelman sisällön. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Osaan ohjata oppijoita kansalaisvaikuttamisen mahdollisuuksiin verkossa.*** Katso kysymyksen jakauma: Osaan ohjata oppijoita kansalaisvaikuttamisen mahdollisuuksiin verkossa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani.*** Katso kysymyksen jakauma: Haluaisin käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa enemmän opetuksessani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Osaan hyödyntää oppilashallintojärjestelmien viestintävälineitä vanhempien, kollegoiden ja oppijoiden välisessä yhteydenpidossa (esim. Wilma, Helmi).*** Katso kysymyksen jakauma: Osaan hyödyntää oppilashallintojärjestelmien viestintävälineitä vanhempien, kollegoiden ja oppijoiden välisessä yhteydenpidossa (esim. Wilma, Helmi). Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Osaan käyttää sujuvasti kosketustaulua tai vastaavaa interaktiivista esitystekniikkaa.*** Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää sujuvasti kosketustaulua tai vastaavaa interaktiivista esitystekniikkaa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Oppijat käyttävät tunneillani luokan esitystekniikkaa, kuten kosketustaulua tai dokumenttikameraa.*** Katso kysymyksen jakauma: Oppijat käyttävät tunneillani luokan esitystekniikkaa, kuten kosketustaulua tai dokumenttikameraa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoturva ja tietosuoja.*** Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta tietoturva ja tietosuoja. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä.*** Katso kysymyksen jakauma: Koen itseni yksinäiseksi TVT:n opetuskäytön kehittämisessä. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena.*** Katso kysymyksen jakauma: Käytössäni olevat laitteet ja ohjelmistot toimivat hyvin kokonaisuutena. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Osaan käyttää sähköisiä oppimisympäristöjä kaksisuuntaisen viestinnän välineenä.*** Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää sähköisiä oppimisympäristöjä kaksisuuntaisen viestinnän välineenä. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.00001 (erittäin huomattava ero) |
Hyödynnän sähköisten sisältöjen ja oppimisympäristöjen mahdollisuuksia opetuksen eriyttämisessä.*** Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän sähköisten sisältöjen ja oppimisympäristöjen mahdollisuuksia opetuksen eriyttämisessä. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
TVT:n käyttö sopii opetustyyliini.*** Katso kysymyksen jakauma: TVT:n käyttö sopii opetustyyliini. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani.*** Katso kysymyksen jakauma: Saan riittävästi ja riittävän nopeasti teknistä tukea TVT:n käyttöön koulullani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Hyödynnän sosiaalista mediaa opetuksessani.*** Katso kysymyksen jakauma: Hyödynnän sosiaalista mediaa opetuksessani. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.0001 (erittäin huomattava ero) |
Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni.*** Katso kysymyksen jakauma: Saan muilta opettajilta tukea ja vinkkejä omaan TVT:n opetuskäyttööni. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Oppitunneillani on käytössä riittävän nopea ja vakaa internet-yhteys.*** Katso kysymyksen jakauma: Oppitunneillani on käytössä riittävän nopea ja vakaa internet-yhteys. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet.*** Katso kysymyksen jakauma: Tunnen Creative Commons –lisensoidun materiaalin käyttömahdollisuudet. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.001 (huomattava ero) |
Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta esitystekniikan opetuskäyttö.** Katso kysymyksen jakauma: Olen kiinnostunut koulutuksesta aiheesta esitystekniikan opetuskäyttö. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Osaan käyttää jotakin sähköistä oppimisympäristöä (esim. Moodle, Opit, Fronter).** Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää jotakin sähköistä oppimisympäristöä (esim. Moodle, Opit, Fronter). Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.0 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Toimin koulullani TVT:n opetuskäytön tukena muille opettajille.** Katso kysymyksen jakauma: Toimin koulullani TVT:n opetuskäytön tukena muille opettajille. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani.** Katso kysymyksen jakauma: Osaan hyödyntää digitaalisia oppimateriaaleja opetuksessani. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.01 (selvästi merkitsevä ero) |
Osaan käyttää jotakin tekstinkäsittelyohjelmaa (esim. Microsoft Word, LibreOffice Writer).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää jotakin tekstinkäsittelyohjelmaa (esim. Microsoft Word, LibreOffice Writer). Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Käytän etäopetuksen osana videovälitteistä opetusta.* Katso kysymyksen jakauma: Käytän etäopetuksen osana videovälitteistä opetusta. Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan tehdä useaa eri tyyppistä mediaa sisältäviä materiaaleja (esim. kuva, ääni, video).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan tehdä useaa eri tyyppistä mediaa sisältäviä materiaaleja (esim. kuva, ääni, video). Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.1 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi?* Katso kysymyksen jakauma: Kuinka usein käytät TVT:a opetuksessasi? Oman vastaajajoukon keskiarvo 1.1 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa.* Katso kysymyksen jakauma: Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan käyttää yhteisöllisiä sisällöntuotantopalveluita (esim. blogit, wikit).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää yhteisöllisiä sisällöntuotantopalveluita (esim. blogit, wikit). Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan käyttää esitysgrafiikkaohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tehdä animaatiota sekä monipuolista sisältöä sisältäviä esityksiä).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää esitysgrafiikkaohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tehdä animaatiota sekä monipuolista sisältöä sisältäviä esityksiä). Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.8 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan käyttää jotakin esitysgrafiikkaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää jotakin esitysgrafiikkaohjelmaa opetuksessani (esim. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress). Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan huomioida tekijänoikeudet käyttäessäni eri aineistoja verkosta.* Katso kysymyksen jakauma: Osaan huomioida tekijänoikeudet käyttäessäni eri aineistoja verkosta. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.6 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan käyttää sähköpostia tehokkaasti (esim. liittää liitetiedostoja ja käyttää postituslistoja).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää sähköpostia tehokkaasti (esim. liittää liitetiedostoja ja käyttää postituslistoja). Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.9 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan käyttää tekstinkäsittelyohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tyylejä ja automaattisia sisällysluetteloita).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan käyttää tekstinkäsittelyohjelman edistyneitä ominaisuuksia (esim. tyylejä ja automaattisia sisällysluetteloita). Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.3 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.4 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet.* Katso kysymyksen jakauma: Olen saanut työnantajalta käyttööni tarvitsemani TVT-laitteet. Oman vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo 0.5 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa.* Katso kysymyksen jakauma: Jaan tuottamaani oppimateriaalia koulun sisäisessä tai julkisessa verkossa. Oman vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -0.7 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
Osaan teknisestä näkökulmasta järjestää videovälitteisiä opetustilanteita (esim. etäopetus, webinaarit).* Katso kysymyksen jakauma: Osaan teknisestä näkökulmasta järjestää videovälitteisiä opetustilanteita (esim. etäopetus, webinaarit). Oman vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Verrattavan vastaajajoukon keskiarvo -1.2 Tilastollinen merkitsevyys p < 0.1 (merkitsevä ero) |
*) Tähtien määrä ilmaisee, kuinka merkitsevä ero on kyseisen tekijän kohdalla.
Useammin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään useammin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
Vuosi 2015 | Vuosi 2014 | |
---|---|---|
Google Drive | 26 | 19 |
Otava opepalvelu | 30 | 19 |
Pedanet | 34 | 17 |
Perunakellari.fi | 22 | 15 |
23 | 14 | |
LibreOffice Writer | 8 | 3 |
Papunet | 21 | 13 |
Google-sivustot | 41 | 21 |
Adobe Acrobat | 32 | 15 |
Sanoma pro | 53 | 45 |
SanomaPron pelit | 30 | 15 |
Vaihtelevat netistä poimitut sivustot | 50 | 37 |
IPad appseja | 19 | 12 |
Google+ | 7 | 2 |
Ylen opettaja.tv | 32 | 16 |
Adobe Connect | 4 | 0 |
21 | 15 | |
Google Docs | 24 | 18 |
Google-kääntäjä | 28 | 23 |
YouTube | 79 | 74 |
Windows Movie Maker | 14 | 11 |
Perunakellari | 26 | 21 |
Microsoft Paint | 20 | 16 |
Microsoft PowerPoint | 67 | 63 |
Microsoft Word | 89 | 87 |
Papunet.fi | 17 | 14 |
Yle Elävä Arkisto | 30 | 27 |
Otavan opepalvelu | 24 | 21 |
Sanakirja.org | 28 | 25 |
3 | 2 | |
Kirjakuja.fi | 18 | 16 |
Google-kuvat | 65 | 62 |
Oppikirjojen sähköinen materiaali | 55 | 53 |
Moodle | 13 | 12 |
Wikipedia | 64 | 62 |
Otavan oppimispelit ja tehtävät | 24 | 22 |
Harvemmin käytetyt laitteet ja ohjelmat
Alla on listattu laitteita ja ohjelmia, joita omassa vastaajajoukossa käytetään harvemmin kuin vertailtavassa vastaajajoukossa.
Vuosi 2015 | Vuosi 2014 | |
---|---|---|
Wilma | 0 | 73 |
Primus | 0 | 23 |
SMART Notebook | 8 | 18 |
Kirjasarjan tehtävät | 46 | 56 |
Edu.fi | 24 | 32 |
Netistä löytämiäni valmiita tehtäviä | 47 | 55 |
Dropbox | 13 | 19 |
Paint Shop Pro | 4 | 7 |
KiVa-pelit | 10 | 14 |
Yle Areena | 53 | 58 |
OpenOffice Write | 13 | 16 |
WSOY:n oppimispelit | 19 | 21 |
Opettaja.tv | 24 | 26 |
Google Earth | 26 | 28 |
Ekapeli | 16 | 18 |
Pages | 5 | 6 |
Prezi | 9 | 10 |
GIMP | 6 | 7 |