Esi- ja perusopetuksen digitalisaation tilannekuva 2024 - 2025

« Tillbaka

29.10.2024Esi- ja perusopetuksen digitalisaation tilannekuva 2024 - 2025

 

Opetus- ja kulttuuriministeriön tilaama toukokuussa 2024 käynnistynyt selvityshanke esi- ja perusopetuksen digitalisaation tilannekuvan kartoittamiseksi koostuu kahdesta aineistonkeruuvaiheesta: 1. opetuksen järjestäjille suunnatusta kertaluonteisesta kyselystä ja siihen liittyvistä haastatteluista sekä 2. opettajien, rehtoreiden ja oppilaiden itsearviointikyselyistä Opekasta, Ropekasta ja Oppikasta.

Oppilaiden kysymykset on päivitetty tänä syksynä, ja myös opettajille on lisätty kolme ajankohtaista kysymystä mm. generatiivisen tekoälyn hyödyntämisestä opetuksessa. 

Opekan, Ropekan ja Oppikan vastauksia on käytetty vastaaviin selvityksiin jo vuosina  2016–2020. 

Loppuvuoden 2024 aikana toivomme saavamme runsaasti vastauksia näihin koulujen digitalisaatiota monipuolisesti mittaaviin itsearviointikyselyihin, jotta voimme tehdä mielenkiintoisia vertailuja ennen koronavuosia kerättyihin aineistoihin!

Huom! Kyselyt toimivat myös kuntien ja koulujen oman kehittämisen tukena niistä saatavien raporttien kautta. Lisätietoja löydät kyselyiden omilta sivuilta. Koosteen oman kunnan koulujen digitilanteesta saat myös OOR-sivulta kirjautumalla sinne Oppika-kyselyn kuntatunnuksin. 

  

Opettajien kysely: Opeka  

Rehtoreiden kysely:  Ropeka

Oppilaiden kysely: Oppika


Voit myös tutustua aikaisempiin raportteihin alla olevista linkeistä:

2016: Perusopetuksen oppimisympäristöjen digitalisaation nykytilanne ja opettajien valmiudet hyödyntää digitaalisia oppimisympäristöjä 

2019: Digiajan peruskoulu

2020: Digiajan peruskoulu II

- Erika Tanhua-Piiroinen