Årsrapport 1.1.2012-29.5.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.***
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.***
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Används trådlöst nät vid din skola?***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.***
Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.***
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.***
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)**
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.**
Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet**
Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.***
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?***
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.***
Olen yhteydessä vanhempiin sähköisten apuvälineiden kautta.***
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.***
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.***
Käytän koulun verkkosivuja kodin ja koulun välisessä viestinnässä.***
Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet)*
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.*
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.*
Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma)*
Esitystekniikka opetuskäytössä*
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.*
Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut)*
Verkko-oppimisympäristö*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Oftare använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

Created with Highcharts 3.0.11 %8 %4 %2 %2 %4 %15 %5 %1 %1 %15 %8 %3 %4 %2 %1.1.2012-29.5.2025År 2012 0102030405060708090100

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

Created with Highcharts 3.0.186 %65 %68 %82 %58 %46 %54 %53 %46 %56 %36 %23 %33 %21 %34 %35 %20 %18 %15 %18 %21 %17 %12 %13 %10 %7 %7 %5 %8 %6 %6 %6 %10 %9 %4 %4 %6 %9 %3 %2 %9 %2 %9 %28 %13 %12 %13 %16 %10 %19 %20 %13 %23 %7 %3 %12 %4 %15 %16 %6 %5 %3 %5 %9 %7 %4 %5 %4 %2 %2 %1 %3 %2 %2 %2 %5 %5 %1 %1 %3 %5 %1 %1 %7 %1 %7 %1.1.2012-29.5.2025År 2012 0102030405060708090100