Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.*** Se frågans fördelning: Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter. Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer) Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.*** Se frågans fördelning: Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material. Medeltal för den egna svarargruppen -1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Används trådlöst nät vid din skola?*** Se frågans fördelning: Används trådlöst nät vid din skola? Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?*** Se frågans fördelning: Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum? Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.*** Se frågans fördelning: Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk. Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet)** Se frågans fördelning: Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet) Medeltal för den egna svarargruppen -1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.** Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Esitystekniikka opetuskäytössä** Se frågans fördelning: Esitystekniikka opetuskäytössä Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)** Se frågans fördelning: Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet) Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Sähköposti ja kalenteri** Se frågans fördelning: Sähköposti ja kalenteri Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.** Se frågans fördelning: Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk. Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet* Se frågans fördelning: Sähköiset kirjat ja e-lukulaitteet Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit)* Se frågans fördelning: Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit) Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Verkko-oppimisympäristö* Se frågans fördelning: Verkko-oppimisympäristö Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Netiketti ja someketti* Se frågans fördelning: Netiketti ja someketti Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut)* Se frågans fördelning: Sosiaalisen median palvelut (esim. blogit, wikit, yhteisö- ja materiaalinjakopalvelut) Medeltal för den egna svarargruppen -0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Sähköinen oppimateriaali* Se frågans fördelning: Sähköinen oppimateriaali Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön* Se frågans fördelning: Toimistosovellukset (tekstinkäsittely, taulukkolaskenta ym.), tutustu korttien sisältöön Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Tiedonhaku ja -hallinta* Se frågans fördelning: Tiedonhaku ja -hallinta Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Oman opetusalan sovellukset* Se frågans fördelning: Oman opetusalan sovellukset Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely* Se frågans fördelning: Ääni- ja videolaitteistot ja -ohjelmistot sekä kuvan- ja videonkäsittely Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Verkot (langallinen, langaton, 3G, hallinto-/opetusverkko, internet, intranet ja niiden erilaiset palvelukokonaisuudet)* Se frågans fördelning: Verkot (langallinen, langaton, 3G, hallinto-/opetusverkko, internet, intranet ja niiden erilaiset palvelukokonaisuudet) Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?*** Se frågans fördelning: Hur ofta använder du IKT i din undervisning? Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.*** Se frågans fördelning: Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*** Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Käytän koulun verkkosivuja kodin ja koulun välisessä viestinnässä.*** Se frågans fördelning: Käytän koulun verkkosivuja kodin ja koulun välisessä viestinnässä. Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Olen yhteydessä vanhempiin sähköisten apuvälineiden kautta.*** Se frågans fördelning: Olen yhteydessä vanhempiin sähköisten apuvälineiden kautta. Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.6 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Oppimispelit, simulaatiot ja virtuaaliympäristöt* Se frågans fördelning: Oppimispelit, simulaatiot ja virtuaaliympäristöt Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma)* Se frågans fördelning: Oppilashallintojärjestelmä (esim. Helmi tai Wilma) Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.* Se frågans fördelning: Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Oftare använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
År 2013 | År 2012 | |
---|---|---|
Kirjakuja.fi | 17 | 0 |
Dropbox | 9 | 2 |
Yles opettaja.tv | 20 | 9 |
Mozilla Firefox | 57 | 46 |
Google Chrome | 28 | 13 |
Abitreenit | 9 | 3 |
4 | 1 | |
Internet Explorer | 81 | 65 |
Sanoma pro | 51 | 34 |
Edu.fi | 33 | 8 |
YouTube | 68 | 56 |
Opettaja.tv | 30 | 9 |
Perunakellari | 30 | 8 |
Färdiga uppgifter som jag hittat på internet | 58 | 8 |
Fronter | 15 | 0 |
Google Earth | 27 | 4 |
Yle Areena | 49 | 0 |
Elektroniskt material av läroböcker | 56 | 35 |
Prezi | 5 | 2 |
Papunet | 16 | 10 |
LibreOffice Writer | 1 | 0 |
Otavas lärospel och uppgifter | 23 | 17 |
SMART Notebook | 10 | 6 |
Google+ | 1 | 0 |
Microsoft PowerPoint | 61 | 53 |
Microsoft Excel | 40 | 33 |
Android | 3 | 2 |
Wikipedia | 59 | 54 |
LukiMat | 11 | 8 |
Google Docs | 11 | 9 |
Safari | 8 | 6 |
12 | 9 | |
Microsoft Word | 88 | 86 |
Bokseriens uppgifter | 61 | 58 |
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
År 2013 | År 2012 | |
---|---|---|
Varierande sidor som samlats från internet | 39 | 46 |
WSOY:s lärospel | 29 | 36 |
Helmi | 18 | 23 |
Linux | 2 | 5 |
Windows | 79 | 82 |
KiVa-spel | 12 | 15 |
Primus | 18 | 21 |
OpenOffice Write | 15 | 18 |
Pedanet | 18 | 21 |
Pages | 2 | 3 |
Ipad tillämpningar för undervisning | 3 | 3 |