Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.*** Se frågans fördelning: Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.*** Se frågans fördelning: Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer) Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?*** Se frågans fördelning: Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum? Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.*** Se frågans fördelning: Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material. Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Används trådlöst nät vid din skola?*** Se frågans fördelning: Används trådlöst nät vid din skola? Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.*** Se frågans fördelning: Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.*** Se frågans fördelning: Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.*** Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Min skola informerar aktivt om utbildningsmöjligheter inom IKT.*** Se frågans fördelning: Min skola informerar aktivt om utbildningsmöjligheter inom IKT. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper. Medeltal för den egna svarargruppen -1.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.* Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?*** Se frågans fördelning: Hur ofta använder du IKT i din undervisning? Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.*** Se frågans fördelning: Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*** Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*** Se frågans fördelning: Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.*** Se frågans fördelning: På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.* Se frågans fördelning: Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Oftare använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
År 2014 | År 2012 | |
---|---|---|
Kirjakuja.fi | 16 | 0 |
Perunakellari | 21 | 8 |
Yles opettaja.tv | 16 | 9 |
Prezi | 10 | 2 |
Ipad tillämpningar för undervisning | 15 | 3 |
Safari | 20 | 6 |
Google Chrome | 42 | 13 |
Abitreenit | 10 | 3 |
14 | 1 | |
Sanoma pro | 45 | 34 |
Google+ | 2 | 0 |
Edu.fi | 32 | 8 |
iOS | 12 | 4 |
YouTube | 74 | 56 |
SMART Notebook | 18 | 6 |
Opettaja.tv | 26 | 9 |
Färdiga uppgifter som jag hittat på internet | 55 | 8 |
Google Docs | 18 | 9 |
Google Earth | 28 | 4 |
Yle Areena | 58 | 0 |
Android | 6 | 2 |
Elektroniskt material av läroböcker | 53 | 35 |
Imovie | 13 | 4 |
LibreOffice Writer | 3 | 0 |
Fronter | 16 | 0 |
Dropbox | 19 | 2 |
Mozilla Firefox | 56 | 46 |
Microsoft PowerPoint | 63 | 53 |
Wikipedia | 62 | 54 |
15 | 9 | |
Internet Explorer | 72 | 65 |
Microsoft Excel | 41 | 33 |
Pages | 6 | 3 |
Otavas lärospel och uppgifter | 22 | 17 |
Wilma | 73 | 68 |
LukiMat | 11 | 8 |
Papunet | 13 | 10 |
Geogebra | 5 | 4 |
Paint Shop Pro | 7 | 6 |
Moodle | 12 | 10 |
Primus | 23 | 21 |
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
År 2014 | År 2012 | |
---|---|---|
WSOY:s lärospel | 21 | 36 |
Varierande sidor som samlats från internet | 37 | 46 |
Windows | 75 | 82 |
Helmi | 16 | 23 |
Microsoft Paint | 16 | 20 |
Pedanet | 17 | 21 |
OpenOffice Write | 16 | 18 |
Bokseriens uppgifter | 56 | 58 |
Windows Movie Maker | 11 | 12 |