Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer) Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.*** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper. Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.*** Se frågans fördelning: Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material. Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.*** Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.*** Se frågans fördelning: Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk. Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.*** Se frågans fördelning: Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.*** Se frågans fördelning: Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.** Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?*** Se frågans fördelning: Hur ofta använder du IKT i din undervisning? Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.*** Se frågans fördelning: Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.*** Se frågans fördelning: På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*** Se frågans fördelning: Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.*** Se frågans fördelning: Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*** Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.** Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.* Se frågans fördelning: Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Oftare använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
År 2016 | År 2012 | |
---|---|---|
Kirjakuja.fi | 19 | 0 |
21 | 9 | |
Yles opettaja.tv | 38 | 9 |
Prezi | 9 | 2 |
Microsoft PowerPoint | 66 | 53 |
Ipad tillämpningar för undervisning | 26 | 3 |
34 | 1 | |
Sanoma pro | 62 | 34 |
Google+ | 5 | 0 |
Edu.fi | 27 | 8 |
YouTube | 81 | 56 |
Papunet | 23 | 10 |
Pedanet | 38 | 21 |
Färdiga uppgifter som jag hittat på internet | 51 | 8 |
Opettaja.tv | 26 | 9 |
LibreOffice Writer | 6 | 0 |
Imovie | 23 | 4 |
Google Docs | 16 | 9 |
Wikipedia | 67 | 54 |
Fronter | 2 | 0 |
Google Earth | 30 | 4 |
Elektroniskt material av läroböcker | 64 | 35 |
Yle Areena | 58 | 0 |
Otavas lärospel och uppgifter | 30 | 17 |
Dropbox | 13 | 2 |
Perunakellari | 30 | 8 |
Varierande sidor som samlats från internet | 55 | 46 |
LukiMat | 13 | 8 |
Pages | 6 | 3 |
Windows Movie Maker | 16 | 12 |
Abitreenit | 5 | 3 |
Microsoft Word | 89 | 86 |
3 | 2 | |
SpelEtt | 21 | 18 |
Microsoft Excel | 36 | 33 |
Geogebra | 5 | 4 |
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
År 2016 | År 2012 | |
---|---|---|
Wilma | 0 | 68 |
WSOY:s lärospel | 23 | 36 |
OpenOffice Write | 12 | 18 |
KiVa-spel | 12 | 15 |
Moodle | 8 | 10 |
Adobe Photoshop | 6 | 7 |
Picasa | 5 | 6 |
Paint Shop Pro | 5 | 6 |