Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (205 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync).*** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?*** |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.*** |
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.*** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*** |
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).*** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** |
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration.*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video).*** |
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.*** |
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet Mobila enheter.*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag kan använda sociala nätverkstjänster (t.ex. Facebook, Twitter, Google+).*** |
Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer).*** |
Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).*** |
I min arbetsgemenskap har det ordnats möjligheter att dela pedagogiska tips om användandet av IKT.*** |
Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync).*** |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*** |
Används trådlöst nät vid din skola?*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.*** |
Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem.*** |
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). *** |
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.*** |
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).*** |
Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki).*** |
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.*** |
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).*** |
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).*** |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet ljud, video och bild.*** |
Jag kan använda dataprojektor smidigt.*** |
Jag kan använda digitalkamera dvs ta bilder och överföra dem till datorn.*** |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*** |
Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?*** |
Jag kan grunderna i ljudbehandling (t.ex. inspelning, editering).*** |
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer.*** |
Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar).*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.*** |
Käytän koulun verkkosivuja kodin ja koulun välisessä viestinnässä.*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssamhällskunskap och mediefostran.* |
Jag kan använda elektroniska verktyg för att spara och ordna information.* |
Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).* |
Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik.* |
Jag känner till elektroniska informationkällor som är viktiga för min undervisning.* |
Oppimispelit, simulaatiot ja virtuaaliympäristöt* |
Jag kan handleda eleverna i att välja och jämföra informationskällor.* |
Olen yhteydessä vanhempiin sähköisten apuvälineiden kautta.* |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*** |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.*** |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** |
Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.*** |
Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.*** |
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.*** |
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).*** |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*** |
Min skola har ordnat tekniskt närstöd (t. ex. digigårdskarl).*** |
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?*** |
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.*** |
Elever planerar och skapar med hjälp av IKT mediaarbeten (t.ex. Tv-nyheter eller digitala tidningar).*** |
Med hjälp av IKT kan eleverna behandla den företeelse som lärs ut på ett mångsidigt sätt.*** |
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. ** |
Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen.** |
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.** |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.** |
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.* |
Sähköposti ja kalenteri* |
Min skola har ett koncentrerat tekniskt stöd (t. ex. helpdesk).* |
Esitystekniikka opetuskäytössä* |
Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?* |
Sähköinen viestintä (intranet, internet, kotisivu, wiki, portaalit)* |
Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).* |
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). * |
Videovälitteinen opetus (online-seminaarit, virtuaalivierailut, videoluennot ja -tallenteet)* |
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.* |
Netiketti ja someketti* |
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. * |
Sähköinen oppimateriaali* |
Mobiililaitteet (puhelin, sormitietokone, tablet)* |
Verkko-oppimisympäristö* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Oftare använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2012 och 17.4.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.