Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.*** |
Jag kan använda sociala nätverkstjänster (t.ex. Facebook, Twitter, Google+).*** |
I min arbetsgemenskap har det ordnats möjligheter att dela pedagogiska tips om användandet av IKT.*** |
Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?*** |
Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync).*** |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer).*** |
Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).*** |
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?*** |
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).*** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).*** |
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet Mobila enheter.*** |
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.*** |
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.*** |
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).*** |
Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync).*** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*** |
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.*** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video).*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration.*** |
Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem.*** |
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.*** |
Används trådlöst nät vid din skola?*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). *** |
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.*** |
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).*** |
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).*** |
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.*** |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*** |
Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki).*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.*** |
Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).*** |
Jag kan använda dataprojektor smidigt.*** |
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.*** |
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.*** |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet ljud, video och bild.*** |
Jag kan använda digitalkamera dvs ta bilder och överföra dem till datorn.*** |
Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.*** |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*** |
Jag kan grunderna i ljudbehandling (t.ex. inspelning, editering).*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer.*** |
Elever planerar och skapar med hjälp av IKT mediaarbeten (t.ex. Tv-nyheter eller digitala tidningar).*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar).*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.*** |
Jag känner till elektroniska informationkällor som är viktiga för min undervisning.*** |
Jag kan använda elektroniska verktyg för att spara och ordna information.*** |
Jag kan handleda eleverna i att välja och jämföra informationskällor.*** |
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssamhällskunskap och mediefostran.** |
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. ** |
Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik.* |
Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).* |
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.* |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*** |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.*** |
Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.*** |
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?*** |
Min skola har ordnat tekniskt närstöd (t. ex. digigårdskarl).*** |
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.*** |
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).*** |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*** |
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.*** |
Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen.*** |
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.*** |
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. ** |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.** |
Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?** |
Jag kan bedöma hur tillförlitlig informationen är som fås från internet.* |
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.* |
Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).* |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.* |
Jag kan handleda elever i hur man uppför sig på internet ("netikett").* |
Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Oftare använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2014 och 25.5.2024. Uppgifterna på denna sida ändras inte.