Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2024 (1611 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.*** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper. Medeltal för den egna svarargruppen -1.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda sociala nätverkstjänster (t.ex. Facebook, Twitter, Google+).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda sociala nätverkstjänster (t.ex. Facebook, Twitter, Google+). Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
I min arbetsgemenskap har det ordnats möjligheter att dela pedagogiska tips om användandet av IKT.*** Se frågans fördelning: I min arbetsgemenskap har det ordnats möjligheter att dela pedagogiska tips om användandet av IKT. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?*** Se frågans fördelning: Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum? Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync).*** Se frågans fördelning: Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync). Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*** Se frågans fördelning: Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer).*** Se frågans fördelning: Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer). Medeltal för den egna svarargruppen -1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress). Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?*** Se frågans fördelning: Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)? Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor). Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor). Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.*** Se frågans fördelning: Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler. Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet Mobila enheter.*** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet Mobila enheter. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.*** Se frågans fördelning: Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.*** Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).*** Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video). Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync).*** Se frågans fördelning: Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync). Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*** Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen 0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.*** Se frågans fördelning: Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö. Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** Se frågans fördelning: Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer) Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video).*** Se frågans fördelning: Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video). Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** Se frågans fördelning: Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration.*** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem.*** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.*** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen -0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Används trådlöst nät vid din skola?*** Se frågans fördelning: Används trådlöst nät vid din skola? Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). *** Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.*** Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).*** Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek). Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer). Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.*** Se frågans fördelning: Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material. Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*** Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda allmänna innehållsproduktionstjänster (t.ex. blogg, wiki). Medeltal för den egna svarargruppen -0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.*** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning. Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).*** Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor). Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda dataprojektor smidigt.*** Se frågans fördelning: Jag kan använda dataprojektor smidigt. Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.*** Se frågans fördelning: Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet ljud, video och bild.*** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet ljud, video och bild. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*** Se frågans fördelning: I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda digitalkamera dvs ta bilder och överföra dem till datorn.*** Se frågans fördelning: Jag kan använda digitalkamera dvs ta bilder och överföra dem till datorn. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.*** Se frågans fördelning: Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.6 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan grunderna i ljudbehandling (t.ex. inspelning, editering).*** Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i ljudbehandling (t.ex. inspelning, editering). Medeltal för den egna svarargruppen -1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer.*** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer. Medeltal för den egna svarargruppen 1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Elever planerar och skapar med hjälp av IKT mediaarbeten (t.ex. Tv-nyheter eller digitala tidningar).*** Se frågans fördelning: Elever planerar och skapar med hjälp av IKT mediaarbeten (t.ex. Tv-nyheter eller digitala tidningar). Medeltal för den egna svarargruppen -0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.9 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar). Medeltal för den egna svarargruppen 0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.*** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation. Medeltal för den egna svarargruppen 1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag känner till elektroniska informationkällor som är viktiga för min undervisning.*** Se frågans fördelning: Jag känner till elektroniska informationkällor som är viktiga för min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda elektroniska verktyg för att spara och ordna information.*** Se frågans fördelning: Jag kan använda elektroniska verktyg för att spara och ordna information. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan handleda eleverna i att välja och jämföra informationskällor.*** Se frågans fördelning: Jag kan handleda eleverna i att välja och jämföra informationskällor. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.** Se frågans fördelning: Jag kan använda dokumentkamera smidigt. Medeltal för den egna svarargruppen 1.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssamhällskunskap och mediefostran.** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssamhällskunskap och mediefostran. Medeltal för den egna svarargruppen 0.4 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. ** Se frågans fördelning: Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik.* Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik. Medeltal för den egna svarargruppen 0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).* Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare). Medeltal för den egna svarargruppen -1.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.* Se frågans fördelning: Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk. Medeltal för den egna svarargruppen -0.3 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*** Se frågans fördelning: Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid. Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.*** Se frågans fördelning: På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.*** Se frågans fördelning: Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?*** Se frågans fördelning: Hur ofta använder du IKT i din undervisning? Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Min skola har ordnat tekniskt närstöd (t. ex. digigårdskarl).*** Se frågans fördelning: Min skola har ordnat tekniskt närstöd (t. ex. digigårdskarl). Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.*** Se frågans fördelning: Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).*** Se frågans fördelning: Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter). Medeltal för den egna svarargruppen -0.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0 Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*** Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola. Medeltal för den egna svarargruppen -0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.*** Se frågans fördelning: Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa. Medeltal för den egna svarargruppen 0.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen.*** Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6 Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad) |
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.*** Se frågans fördelning: Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen -1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad) |
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. ** Se frågans fördelning: Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. Medeltal för den egna svarargruppen 0.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?** Se frågans fördelning: Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort? Medeltal för den egna svarargruppen -1.8 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.** Se frågans fördelning: Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT. Medeltal för den egna svarargruppen -1.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.4 Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad) |
Jag kan bedöma hur tillförlitlig informationen är som fås från internet.* Se frågans fördelning: Jag kan bedöma hur tillförlitlig informationen är som fås från internet. Medeltal för den egna svarargruppen 1.1 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.* Se frågans fördelning: Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar. Medeltal för den egna svarargruppen -0.7 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).* Se frågans fördelning: Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.). Medeltal för den egna svarargruppen -0.5 Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.* Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess. Medeltal för den egna svarargruppen 0.0 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan handleda elever i hur man uppför sig på internet ("netikett").* Se frågans fördelning: Jag kan handleda elever i hur man uppför sig på internet ("netikett"). Medeltal för den egna svarargruppen 0.9 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.* Se frågans fördelning: Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt. Medeltal för den egna svarargruppen 1.2 Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2 Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad) |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Oftare använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
1.1.2014-22.11.2024 | År 2013 | |
---|---|---|
Perunakellari.fi | 4 | 2 |
IPad appseja | 4 | 0 |
SanomaPron pelit | 6 | 1 |
Adobe Acrobat | 6 | 2 |
Google-sivustot | 9 | 1 |
Ipad tillämpningar för undervisning | 4 | 3 |
LibreOffice Writer | 2 | 1 |
5 | 4 | |
Adobe Connect | 1 | 0 |
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
1.1.2014-22.11.2024 | År 2013 | |
---|---|---|
WSOY:s lärospel | 4 | 29 |
Sanoma pro | 12 | 51 |
Färdiga uppgifter som jag hittat på internet | 11 | 58 |
Microsoft Excel | 9 | 40 |
YouTube | 18 | 68 |
Edu.fi | 6 | 33 |
Wilma | 5 | 69 |
Opettaja.tv | 5 | 30 |
Varierande sidor som samlats från internet | 10 | 39 |
Perunakellari | 5 | 30 |
Internet Explorer | 5 | 81 |
Google bilder | 15 | 57 |
Google Chrome | 3 | 28 |
Microsoft PowerPoint | 15 | 61 |
Mozilla Firefox | 4 | 57 |
Bokseriens uppgifter | 11 | 61 |
Wikipedia | 14 | 59 |
Elektroniskt material av läroböcker | 13 | 56 |
Yle Areena | 13 | 49 |
Microsoft Word | 20 | 88 |
Windows | 5 | 79 |
Helmi | 1 | 18 |
Google Earth | 6 | 27 |
Primus | 2 | 18 |
Otavas lärospel och uppgifter | 5 | 23 |
Microsoft Paint | 4 | 20 |
SpelEtt | 4 | 18 |
Fronter | 2 | 15 |
Kirjakuja.fi | 4 | 17 |
Yle Levande Arkiv | 7 | 21 |
Yles opettaja.tv | 6 | 20 |
OpenOffice Write | 4 | 15 |
Google-översättare | 6 | 18 |
Papunet | 4 | 16 |
KiVa-spel | 2 | 12 |
Pedanet | 7 | 18 |
Windows Movie Maker | 3 | 12 |
LukiMat | 3 | 11 |
SMART Notebook | 2 | 10 |
Safari | 1 | 8 |
Moodle | 3 | 10 |
4 | 12 | |
Abitreenit | 2 | 9 |
Adobe Photoshop | 2 | 7 |
Google Docs | 5 | 11 |
Picasa | 1 | 6 |
Paint Shop Pro | 1 | 5 |
GIMP | 1 | 6 |
Dropbox | 3 | 9 |
iOS | 1 | 4 |
Sanomapro.fi | 10 | 16 |
Android | 1 | 3 |
Geogebra | 1 | 4 |
Sanakirja.org | 6 | 11 |
Prezi | 2 | 5 |
Linux | 0 | 2 |
Papunet.fi | 4 | 6 |
1 | 1 | |
OS X | 0 | 1 |
Pages | 1 | 2 |
Otava opepalvelu | 6 | 8 |
Otavan opepalvelu | 5 | 6 |
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2014 och 22.11.2024. Uppgifterna på denna sida ändras inte.