Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration.*** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.*** |
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.*** |
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).*** |
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.*** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).*** |
Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync).*** |
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet ljud, video och bild.** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.** |
Jag kan använda sociala nätverkstjänster (t.ex. Facebook, Twitter, Google+).** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer.** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.** |
Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik.* |
Jag kan använda dataprojektor smidigt.* |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*** |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*** |
Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.*** |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*** |
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.*** |
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.*** |
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).*** |
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.*** |
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). *** |
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. *** |
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.*** |
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?*** |
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.*** |
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. *** |
Jag kan använda elektroniska inlärningsmiljöer som verktyg vid tvåvägskommunikation. *** |
Min skola informerar aktivt om utbildningsmöjligheter inom IKT.*** |
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.*** |
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.** |
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). ** |
På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.** |
Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar).** |
Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen.* |
Jag kan handleda elever i hur man uppför sig på internet ("netikett").* |
Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync).* |
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.* |
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?* |
I min arbetsgemenskap har det ordnats möjligheter att dela pedagogiska tips om användandet av IKT.* |
Jag använder IKT för att på ett mångsidigare sätt behandla den företeelse som jag lär ut.* |
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.* |
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.* |
Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?* |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssamhällskunskap och mediefostran.* |
Min skola har ordnat tekniskt närstöd (t. ex. digigårdskarl).* |
Jag förstår de krav som ställs på att använda personuppgifter och riskerna och beaktar dem när jag behandlar elevers uppgifter.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Oftare använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2014 och 28.5.2023. Uppgifterna på denna sida ändras inte.