Årsrapport 1.1.2014-18.4.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.***
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration.***
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.***
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.***
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).***
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).***
Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync).***
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.***
Jag är intresserad av utbildning om ämnet ljud, video och bild.**
Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.**
Jag kan använda sociala nätverkstjänster (t.ex. Facebook, Twitter, Google+).**
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer.**
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.**
Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik.*
Jag kan använda dataprojektor smidigt.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.***
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.***
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.***
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.***
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.***
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).***
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.***
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). ***
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. ***
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.***
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?***
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.***
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. ***
Min skola informerar aktivt om utbildningsmöjligheter inom IKT.***
Jag kan använda elektroniska inlärningsmiljöer som verktyg vid tvåvägskommunikation. ***
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.***
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.***
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.**
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). **
På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.**
Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar).**
Jag kan handleda elever i hur man uppför sig på internet ("netikett").*
Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen.*
Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync).*
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.*
Jag använder IKT för att på ett mångsidigare sätt behandla den företeelse som jag lär ut.*
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?*
I min arbetsgemenskap har det ordnats möjligheter att dela pedagogiska tips om användandet av IKT.*
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.*
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.*
Använder din skola ett trådlöst nät som fungerar i skolans alla rum?*
Jag förstår de krav som ställs på att använda personuppgifter och riskerna och beaktar dem när jag behandlar elevers uppgifter.*
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssamhällskunskap och mediefostran.*
Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Oftare använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

Created with Highcharts 3.0.11 %1.1.2014-18.4.2025År 2014 0102030405060708090100

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

Created with Highcharts 3.0.162 %53 %73 %43 %45 %72 %87 %41 %42 %58 %75 %74 %56 %62 %56 %63 %55 %32 %37 %23 %28 %26 %20 %27 %25 %16 %21 %18 %22 %23 %19 %21 %21 %16 %18 %19 %18 %16 %12 %14 %19 %16 %16 %15 %15 %14 %15 %21 %13 %11 %12 %10 %15 %13 %17 %16 %10 %15 %11 %14 %12 %7 %6 %7 %5 %7 %6 %5 %5 %2 %3 %2 %2 %15 %12 %5 %10 %12 %5 %20 %9 %3 %13 %5 %18 %4 %14 %11 %15 %11 %6 %10 %2 %6 %5 %1 %7 %6 %1 %4 %2 %5 %6 %3 %5 %5 %2 %4 %5 %5 %4 %1 %2 %6 %4 %4 %4 %4 %4 %4 %9 %3 %3 %3 %2 %6 %4 %7 %6 %2 %6 %3 %5 %4 %1 %1 %1 %2 %1 %1 %1 %2 %1 %1 %1.1.2014-18.4.2025År 2014 0102030405060708090100