Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.*** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*** |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** |
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.*** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration.*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.*** |
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.*** |
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). *** |
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet ljud, video och bild.*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer.*** |
Jag kan använda dataprojektor smidigt.*** |
Jag kan använda sociala nätverkstjänster (t.ex. Facebook, Twitter, Google+).*** |
Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik.*** |
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssamhällskunskap och mediefostran.** |
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.* |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.* |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*** |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.*** |
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).*** |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*** |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*** |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.*** |
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. *** |
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.*** |
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Jag kan använda elektroniska inlärningsmiljöer som verktyg vid tvåvägskommunikation. *** |
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.*** |
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.*** |
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.*** |
Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?*** |
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.*** |
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.*** |
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). *** |
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.*** |
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?*** |
Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).*** |
Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).*** |
Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen.*** |
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).*** |
I min arbetsgemenskap har det ordnats möjligheter att dela pedagogiska tips om användandet av IKT.*** |
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. ** |
Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer).** |
Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar).** |
Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.** |
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.* |
Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync).* |
Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.* |
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.* |
Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).* |
På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.* |
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?* |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2016 och 9.5.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.