Årsrapport 1.1.2016-9.5.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.***
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.***
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). ***
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.***
Jag är intresserad av utbildning om ämnet ljud, video och bild.***
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer.***
Jag kan använda dataprojektor smidigt.***
Jag kan använda sociala nätverkstjänster (t.ex. Facebook, Twitter, Google+).***
Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik.***
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.**
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssamhällskunskap och mediefostran.**
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.*
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.***
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Jag kan handleda elever till möjligheterna till medborgarpåverkan via internet.***
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).***
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.***
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.***
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. ***
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.***
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.***
Jag kan använda elektroniska inlärningsmiljöer som verktyg vid tvåvägskommunikation. ***
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.***
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.***
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.***
Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?***
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.***
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.***
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). ***
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.***
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?***
Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).***
Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).***
Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen.***
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).***
I min arbetsgemenskap har det ordnats möjligheter att dela pedagogiska tips om användandet av IKT.***
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. **
Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer).**
Jag kan använda avancerade egenskaper i ordbehandlingsprogram (t.ex. stilar och automatiska innehållsförteckningar).**
Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.**
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.*
Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync).*
Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.*
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.*
Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).*
På mina lektioner används en tillräckligt snabb och stabil internetförbindelse.*
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?*
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.