Årsrapport 1.1.2015-24.2.2024

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.***
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.***
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). ***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.**
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.**
Jag är intresserad av utbildning om ämnet Programmering.*
Jag använder starka lösenord i undervisningsrelaterade service.*
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.*
Jag är intresserad av utbilning om ämnet baskunskaper i informationsteknik.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.***
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Min skola stöds IKT-utbildning deltagande.***
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).***
Hur ofta använder eleverna tabletter på dina lektioner?***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Hur ofta använder du en tablett i din undervisning eller planering?***
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.**
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.**
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.**
Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).**
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.**
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.**
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.**
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. **
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).**
I min arbetsgemenskap har det ordnats möjligheter att dela pedagogiska tips om användandet av IKT.**
Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?**
Att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen är svårt.*
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).*
Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).*
Det är svårt att hitta elektroniskt material för mina läroämnen.*
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).*
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.*
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). *
Min skola har en tillräckligt snabb och stabil trådlöst nätverk.*
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.*
Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync).*
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?*
Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem.*
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.*
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).*
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. *

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.