Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*** |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*** |
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). *** |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet Programmering.*** |
Jag kan använda grafisk programmeringsmiljö (t.ex.. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm) som passar på undervisning.*** |
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.*** |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*** |
Jag använder starka lösenord i undervisningsrelaterade service.*** |
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.*** |
Jag instruerar mina studerande att använda säkra lösenord.* |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssamhällskunskap och mediefostran.* |
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.* |
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.* |
Jag kan använda sociala nätverkstjänster (t.ex. Facebook, Twitter, Google+).* |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*** |
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).*** |
Min skola stöds IKT-utbildning deltagande.*** |
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.*** |
Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).*** |
Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync).*** |
Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?*** |
Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).*** |
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).*** |
Det är svårt att hitta elektroniskt material för mina läroämnen.*** |
Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer).*** |
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.*** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** |
Hur ofta använder eleverna tabletter på dina lektioner?*** |
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. *** |
Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).*** |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.*** |
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.** |
Att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen är svårt.** |
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). ** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.** |
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).** |
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?* |
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).* |
Min skola har en tillräckligt snabb och stabil trådlöst nätverk.* |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.* |
Hur ofta använder du en tablett i din undervisning eller planering?* |
Jag kan programmera i något programspråk (t.ex.. C, Java, PHP, Javascript, C ++, Python) mångsidigt med studeranden.* |
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?* |
Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem.* |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.* |
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.* |
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.* |
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.* |
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.* |
Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync).* |
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).* |
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2016 och 10.5.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.