Årsrapport 1.1.2016-10.5.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.***
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). ***
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Jag är intresserad av utbildning om ämnet Programmering.***
Jag kan använda grafisk programmeringsmiljö (t.ex.. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm) som passar på undervisning.***
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.***
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.***
Jag använder starka lösenord i undervisningsrelaterade service.***
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.***
Jag instruerar mina studerande att använda säkra lösenord.*
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssamhällskunskap och mediefostran.*
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.*
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.*
Jag kan använda sociala nätverkstjänster (t.ex. Facebook, Twitter, Google+).*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.***
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).***
Min skola stöds IKT-utbildning deltagande.***
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.***
Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).***
Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync).***
Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?***
Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).***
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.***
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).***
Det är svårt att hitta elektroniskt material för mina läroämnen.***
Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer).***
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Hur ofta använder eleverna tabletter på dina lektioner?***
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. ***
Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).***
Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.***
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.**
Att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen är svårt.**
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). **
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)**
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.**
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).**
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?*
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).*
Min skola har en tillräckligt snabb och stabil trådlöst nätverk.*
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Hur ofta använder du en tablett i din undervisning eller planering?*
Jag kan programmera i något programspråk (t.ex.. C, Java, PHP, Javascript, C ++, Python) mångsidigt med studeranden.*
Hur ofta producerar eleverna på dina lektioner olika typer av medieinnehåll (t.ex. bild, ljud och video)?*
Jag utnyttjar elevernas eget kunnande vid lösandet av datatekniska problem.*
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.*
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.*
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.*
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.*
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.*
Jag kan använd snabbmeddelanden (t.ex. Skype, Google Talk, Lync).*
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).*
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.