Årsrapport 2016

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). ***
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi).
Medeltal för den egna svarargruppen 1.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda grafisk programmeringsmiljö (t.ex.. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm) som passar på undervisning.***
Se frågans fördelning: Jag kan använda grafisk programmeringsmiljö (t.ex.. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm) som passar på undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.6
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.***
Se frågans fördelning: Jag kan använda dokumentkamera smidigt.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag är intresserad av utbildning om ämnet Programmering.***
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet Programmering.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.***
Se frågans fördelning: Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
Se frågans fördelning: Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag använder starka lösenord i undervisningsrelaterade service.***
Se frågans fördelning: Jag använder starka lösenord i undervisningsrelaterade service.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.***
Se frågans fördelning: Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.***
Se frågans fördelning: På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Se frågans fördelning: Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.***
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.***
Se frågans fördelning: Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).***
Se frågans fördelning: Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.***
Se frågans fördelning: Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.2
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.***
Se frågans fördelning: Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. ***
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.***
Se frågans fördelning: Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.6
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.**
Se frågans fördelning: Eleverna i min skola samlar egen portfölj i en elektronisk inlärningsmiljö.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag instruerar mina studerande att använda säkra lösenord.**
Se frågans fördelning: Jag instruerar mina studerande att använda säkra lösenord.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.**
Se frågans fördelning: Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Se frågans fördelning: Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.*
Se frågans fördelning: Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.1
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Se frågans fördelning: Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.3
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?***
Se frågans fördelning: Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?
Medeltal för den egna svarargruppen -1.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Se frågans fördelning: Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync).***
Se frågans fördelning: Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.***
Se frågans fördelning: Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Det är svårt att hitta elektroniskt material för mina läroämnen.***
Se frågans fördelning: Det är svårt att hitta elektroniskt material för mina läroämnen.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.***
Se frågans fördelning: Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.***
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.***
Se frågans fördelning: Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Se frågans fördelning: Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.0
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer).***
Se frågans fördelning: Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.2
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).***
Se frågans fördelning: Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.9
Statistisk betydelse p < 0.00001 (mycket påtaglig skillnad)
Min skola stöds IKT-utbildning deltagande.***
Se frågans fördelning: Min skola stöds IKT-utbildning deltagande.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.***
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.1
Statistisk betydelse p < 0.0001 (mycket påtaglig skillnad)
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.***
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.3
Statistisk betydelse p < 0.001 (påtaglig skillnad)
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.**
Se frågans fördelning: På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.1
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.**
Se frågans fördelning: Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.1
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.2
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen.**
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan använda dataprojektor smidigt.**
Se frågans fördelning: Jag kan använda dataprojektor smidigt.
Medeltal för den egna svarargruppen 1.3
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.3
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.**
Se frågans fördelning: Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.**
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 1.0
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan använda elektroniska verktyg för att lagra, organisera och dela data (t.ex.. i molnet).**
Se frågans fördelning: Jag kan använda elektroniska verktyg för att lagra, organisera och dela data (t.ex.. i molnet).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.4
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).**
Se frågans fördelning: Jag kan använda något presentationsgrafikprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress).
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.01 (klar betydande skillnad)
Min skola har en tillräckligt snabb och stabil trådlöst nätverk.*
Se frågans fördelning: Min skola har en tillräckligt snabb och stabil trådlöst nätverk.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.3
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. *
Se frågans fördelning: Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.7
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*
Se frågans fördelning: Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).*
Se frågans fördelning: Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).
Medeltal för den egna svarargruppen -1.0
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.0
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration.*
Se frågans fördelning: Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.7
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.*
Se frågans fördelning: Jag utnyttjar sociala medier i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen -0.4
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.4
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.*
Se frågans fördelning: Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.6
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.6
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Hur ofta använder eleverna tabletter på dina lektioner?*
Se frågans fördelning: Hur ofta använder eleverna tabletter på dina lektioner?
Medeltal för den egna svarargruppen -0.5
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.5
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.*
Se frågans fördelning: Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.
Medeltal för den egna svarargruppen 0.2
Medeltal för den svarargrupp som jämförs 0.2
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). *
Se frågans fördelning: Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll).
Medeltal för den egna svarargruppen -0.9
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -0.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)
Jag kan programmera i något programspråk (t.ex.. C, Java, PHP, Javascript, C ++, Python) mångsidigt med studeranden.*
Se frågans fördelning: Jag kan programmera i något programspråk (t.ex.. C, Java, PHP, Javascript, C ++, Python) mångsidigt med studeranden.
Medeltal för den egna svarargruppen -1.8
Medeltal för den svarargrupp som jämförs -1.8
Statistisk betydelse p < 0.1 (betydande skillnad)

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Oftare använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

År 2016 År 2015
SanomaPron pelit3830
Imovie2313
Google-sivustot5541
Bokseriens uppgifter5746
Ipad tillämpningar för undervisning2616
Elektroniskt material av läroböcker6455
Pinterest3423
Sanoma pro6253
IPad appseja2719
Sanomapro.fi5242
Otavas lärospel och uppgifter3024
Otava opepalvelu3630
Otavan opepalvelu3024
Yles opettaja.tv3832
SpelEtt2116
Google Earth3026
Yle Areena5853
WSOY:s lärospel2319
Varierande sidor som samlats från internet5550
Perunakellari3026
Minecraft10
Färdiga uppgifter som jag hittat på internet5147
Perunakellari.fi2522
Google bilder6965
LukiMat1310
Pedanet3834
Opettaja.tv2624
Papunet2321
KiVa-spel1210
Wikipedia6764
Edu.fi2724
Papunet.fi1917
YouTube8179
Windows Movie Maker1614
Kirjakuja.fi1918
Pages65
Microsoft Paint2120
Yle Levande Arkiv3230
GIMP76
Paint Shop Pro54

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.

År 2016 År 2015
Fronter215
Google Docs1624
Abitreenit510
Google Drive1926
Moodle813
Adobe Connect24
Microsoft Excel3642
Google-översättare2428
SMART Notebook68
Google+57
LibreOffice Writer68
Adobe Acrobat2932
OpenOffice Write1213
Adobe Photoshop67
Geogebra56
Picasa55
Dropbox1313