Årsrapport 1.1.2015-16.2.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (71 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Jag använder undervisning med hjälp av video som en del av distansundervisningen.***
Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.***
Jag vet vad som avses med undervisning med hjälp av video och känner till en del programvaror och verktyg för videoundervisning (t.ex. Adobe Connect, Lync).***
Det är svårt att hitta elektroniskt material för mina läroämnen.***
Har du TIEKE-examen det vill säga datakörkort?***
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.***
Jag kan använda avancerade egenskaper i ett kalkyprogram i min undervisning (t.ex. scheman och skapa olika beskrivare).***
Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen.***
Jag kan ur teknisk synpunkt ordna situationer med videoundervisning (t.ex. distansundervisning, webinarer).***
Jag kan använda något kalkylprogram i min undervisning (t.ex. Microsoft Excel, LibreOffice Calc.).***
Jag utnyttjar ett socialt medium (t.ex. Facebook, Twitter eller bloggar) när jag har kontakt med föräldrar och externa intressentgrupper.**
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).**
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.**
Jag delar ut studiematerial som jag producerat i skolans interna eller externa nätverk.**
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssökning och -administration.*
Jag bygger upp min undervisning enligt läroboken.*
Jag är intresserad av utbildning om ämnet Mobila enheter.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.***
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). ***
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Jag kan använda grafisk programmeringsmiljö (t.ex.. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm) som passar på undervisning.***
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.***
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.***
Jag är intresserad av utbildning om ämnet Programmering.***
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. ***
Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.***
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).***
Hur ofta använder eleverna tabletter på dina lektioner?***
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.***
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.***
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.***
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.***
Hur ofta använder du en tablett i din undervisning eller planering?***
Jag kan utnyttja mobila enheter för att producera innehåll (t.ex. text, bild, ljud, video).***
Jag kan använda dataprojektor smidigt.***
Jag använder starka lösenord i undervisningsrelaterade service.***
Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.***
Jag deltar aktivt i min skolas IKT-anskaffningar.**
Jag instruerar mina studerande att använda säkra lösenord.**
Jag kan använda elektroniska verktyg för att lagra, organisera och dela data (t.ex.. i molnet).**
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.**
I min arbetsgemenskap har det ordnats möjligheter att dela pedagogiska tips om användandet av IKT.**
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).*
Min skola stöds IKT-utbildning deltagande.*
Jag kan använda e-post effektivt (t.ex. bifoga filer och använda distributionslistor).*
Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).*
Jag kan dra nytta av fack- och läroämnespecifika informationskällor. *
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).*
Elever ger mig nya idéer för användandet av IKT i undervisningen.*
Att använda IKT passar för mitt sätt att undervisa.*
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.