Årsrapport 1.1.2016-10.2.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.***
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.**
Att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen är svårt.*
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.*
Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen.*
Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.*
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.***
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Min skola stöds IKT-utbildning deltagande.***
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.***
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?**
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.**
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.**
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.**
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). **
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).**
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. **
Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.*
Hur ofta använder eleverna tabletter på dina lektioner?*
Jag kan använda grafisk programmeringsmiljö (t.ex.. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm) som passar på undervisning.*
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).*
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.*
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.*
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.*
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.*
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).*
Jag kan dra nytta av fack- och läroämnespecifika informationskällor. *
Hur ofta använder du en tablett i din undervisning eller planering?*
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. *
Jag kan använda dataprojektor smidigt.*
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).*
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.*
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.*
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). *
Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.*
Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video).*
Jag kan använda elektroniska verktyg för att lagra, organisera och dela data (t.ex.. i molnet).*
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.

Mera sällan använda utrustningar och program

I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.