Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.*** |
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*** |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*** |
Användning av IKT-apparater (t.ex. datorer och pekdatorer) förutsätter att man bokar tid.*** |
Jag känner innehållet i planen som styr IKT-utvecklingsarbetet i min skola.** |
Att utnyttja informations- och kommunikationsteknik (IKT) enligt läroplanen är svårt.* |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet informationssäkerhet och datasekretess.* |
Jag är intresserad av utbildning i ämnet användning av presentationsteknik i undervisningen.* |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet videoundervisning.* |
Jag är intresserad av utbildning om ämnet elektroniskt kommunikation.* |
Det ständiga införandet av ny teknik i undervisningen är en belastning.*** |
Jag skulle vilja använda mer informations- och kommunikationsteknik i undervisningen.*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
Min skola stöds IKT-utbildning deltagande.*** |
På mina lektioner använder elever presentationstekniken i klassen såsom interaktiva skrivtavlor eller dokumentkamera.*** |
Hur ofta använder du IKT i din undervisning?** |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.** |
Jag får stöd och tips av andra lärare för användandet av IKT i min undervisning.** |
Jag kan använda dokumentkamera smidigt.** |
Jag kan utnyttja elevförvaltningssystems medier vid kontakt med föräldrar, kolleger och elever (t.ex. Wilma, Helmi). ** |
Jag kan använda något ordbehandlingsprogram (t.ex. Microsoft Word, LibreOffice Writer).** |
Jag utnyttjar möjligheterna med elektroniska innehåll och inlärningsmiljöer vid differentiering av undervisningen. ** |
Jag kan använda klassens ljudåtergivningsanordning smidigt.* |
Hur ofta använder eleverna tabletter på dina lektioner?* |
Jag kan använda grafisk programmeringsmiljö (t.ex.. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm) som passar på undervisning.* |
Jag kan använda någon elektronisk inlärningsmiljö (t.ex. Moodle, Opti, Fronter).* |
Jag kan använda interaktiv skrivtavla eller motsvarande interaktiv presentationsteknik smidigt.* |
Jag känner till användningsmöjligheterna med Creative Commons licensierat material.* |
Jag upplever att jag är ensam i utvecklandet av IKT för undervisningsbruk.* |
Jag kan utnyttja elevers egna mobila enheter som en del av undervisningen.* |
Jag kan använda mobila enheter (t.ex. Smarttelefoner, surfplattor).* |
Jag kan dra nytta av fack- och läroämnespecifika informationskällor. * |
Hur ofta använder du en tablett i din undervisning eller planering?* |
Jag fungerar som stöd för andra lärare vid användning av IKT i undervisningen. * |
Jag kan använda dataprojektor smidigt.* |
Jag kan grunderna i bildbehandling (t.ex. beskärning av fotografi, ändra storlek).* |
Arbetsgemenskapen har en positiv inställning till försök med nya saker i undervisningen.* |
Jag ordnar undervisningssituationer även utanför klassrummet genom att utnyttja bärbara terminaler.* |
Jag kan använda avancerade egenskaper i något presentationsgrafikprogram (t.ex. göra animationer samt presentationer med mångsidigt innehåll). * |
Jag kan beakta upphovrätter när jag använder olika material från internet.* |
Jag kan göra material som innehåller flera olika typer av medier (t.ex. bild, ljud, video).* |
Jag kan använda elektroniska verktyg för att lagra, organisera och dela data (t.ex.. i molnet).* |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* |
Jag kan grunderna i videobehandling (t.ex. klippning, förena olika källor).* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Mera sällan använda utrustningar och program
I det nedanstående uppräknas utrustningar och program som används inom den egna svarargruppen (direction) än i den svarargrupp som jämförs.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2016 och 10.2.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.