Årsrapport 1.1.2024-17.4.2024

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (71 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Att presentera information i undervisningssituationer ***
Smarttelefon***
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.***
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.***
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.***
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.***
Bärbar dator***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Feedback till eleverna***
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).***
Att utnyttja digitala läromedel

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.***
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.***
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.***
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.***
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).***
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.***
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper***
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.**
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).**
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Jag följer regelbundet nätverk i de sociala medierna för att lära mig nytt.*
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*
Jag handleder mina elever för ergonomiska arbetsställningar.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
minskar elevernas samarbete med andra elever***
minskar elevernas intresse för studierna ***
försvagar elevernas skrivförmåga***
Stationär dator***
Telefon med basfunktioner***
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
försvagar elevernas matematiska förmåga***
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet ***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor **
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information*
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.*
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*
Jag handleder mina elever så att de skyddar sig mot de vanligaste datasäkerhetsriskerna och förlust av data.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.