Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (71 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Smarttelefon*** |
Feedback till eleverna*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*** |
Bärbar dator*** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.*** |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*** |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.** |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information** |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.** |
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).* |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.* |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.* |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)* |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.* |
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.* |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** |
Telefon med basfunktioner*** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.*** |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
Stationär dator*** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
minskar elevernas intresse för studierna *** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ** |
Mediekunskap Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:** |
försvagar elevernas matematiska förmåga** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra * |
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.* |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).* |
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)* |
Att presentera information i undervisningssituationer * |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)* |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.* |
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.* |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet * |
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor * |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2025 och 14.3.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.