Årsrapport 1.1.2025-14.3.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (71 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Feedback till eleverna***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.***
Bärbar dator***
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.***
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.**
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.**
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information**
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.**
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.*
När jag tar i bruk en ny tjänst eller applikation studerar jag alltid dess användningsvillkor.*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Telefon med basfunktioner***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
Stationär dator***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
minskar elevernas intresse för studierna ***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna **
Mediekunskap

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:**
försvagar elevernas matematiska förmåga**
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. **
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *
Jag lär mina elever att förstå och tolka olika digitala medieinnehåll.*
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).*
Digitala spel för lärande (t.ex. Ekapeli, 10Monkeys)*
Att presentera information i undervisningssituationer *
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Jag får tillräckligt och tillräckligt snabbt tekniskt stöd för användandet av IKT i min skola.*
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *
ger eleven möjligheter att använda bättra informationskällor *

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.