Årsrapport 1.1.2025-9.5.2025

« Tillbaka

Förändringar jämfört med tidigare år

Svarargrupp som jämförs:   År 2025 (206 st.) |   År 2024 (1907 st.) |   År 2023 (1628 st.) |   År 2022 (1652 st.) |   År 2021 (3882 st.) |   År 2020 (3594 st.) |   År 2019 (7810 st.) |   År 2018 (9609 st.) |   År 2017 (11934 st.) |   År 2016 (6094 st.) |   År 2015 (4850 st.) |   År 2014 (5331 st.) |   År 2013 (6031 st.) |   År 2012 (2380 st.)

Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.

Frågor vilkas svar är mera positiva som i jämförelsegrupp.
Smarttelefon***
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov***
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.***
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering***
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.***
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.***
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.***
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.***
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).***
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.***
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.***
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.***
Feedback till eleverna***
Att presentera information i undervisningssituationer ***
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)***
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna***
Bärbar dator***
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.***
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.***
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper***
Beaktande av upphovsrätten

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande.

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:***
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.**
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.**
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).**
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.**
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.**
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.**
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information**
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).*
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.*
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).*
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) *
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.*
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer

Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*
Pekdator*
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.*
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.*
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) *
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).*
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)*
Frågor vilkas svar är mera negativa som i jämförelsegrupp.
Telefon med basfunktioner***
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: ***
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal***
minskar elevernas samarbete med andra elever***
minskar elevernas intresse för studierna ***
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna ***
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.***
försvagar elevernas matematiska förmåga***
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra ***
Stationär dator***
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet ***
försvagar elevernas skrivförmåga***
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)***
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.**
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).**
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. **
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare*
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.*
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.*
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.*
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.*

*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.