Förändringar jämfört med tidigare år
Svarargrupp som jämförs: År 2025 (206 st.) | År 2024 (1907 st.) | År 2023 (1628 st.) | År 2022 (1652 st.) | År 2021 (3882 st.) | År 2020 (3594 st.) | År 2019 (7810 st.) | År 2018 (9609 st.) | År 2017 (11934 st.) | År 2016 (6094 st.) | År 2015 (4850 st.) | År 2014 (5331 st.) | År 2013 (6031 st.) | År 2012 (2380 st.)
Tips: genom att klicka på raden får du fram exaktare uppgifter om enskild skribent.
Smarttelefon*** |
Bedömning av elevernas lärande med digitala prov*** |
Jag känner till användningsprinciperna för Creative Commons-licenser.*** |
Programvara för riktade pedagogiska ändamål, såsom multiplikation, programmering, matematisk illustration, språk, simulering och modellering*** |
På största delen av mina lektioner använder jag själv informations- och kommunikationsteknik.*** |
Jag utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i den fortgående bedömningen av elevernas lärande.*** |
Mina IKT-färdigheter och kompetenser är tillräckliga i förhållande till målen i läroplanen.*** |
Min skola har gemensamt överenskomna mål om användningen av IKT i undervisningen.*** |
Vi arbetar även med eleverna utanför skolans byggnader med hjälp av mobila enheter (t.ex. smartphone, surfplatta, bärbar dator).*** |
Utrustningen och programvaran jag har fungerar bra som helhet.*** |
Jag kan utnyttja elektroniskt studiematerial i min undervisning.*** |
Skolan har en tillräckligt snabb och fungerande internetförbindelse.*** |
Feedback till eleverna*** |
Att presentera information i undervisningssituationer *** |
Virtuella lärandemiljöer (t.ex. Moodle, SanomaPro, itslearning)*** |
Att ge uppgifter, övningar eller läxor åt eleverna*** |
Bärbar dator*** |
Jag kan skriva ut med 3D-skrivare.*** |
Välj den nivå som bäst beskriver dina färdigheter i användning av IKT.*** |
Att ge stödundervisning eller tilläggsuppgifter åt enskilda elever eller mindre elevgrupper*** |
Beaktande av upphovsrätten Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
Lärarens pedagogiska förmåga att använda informations- och kommunikationsteknik för individuellt lärande. Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:*** |
Arbetsgivaren har gett mig den IKT-utrustning jag behöver.** |
På största delen av mina lektioner använder eleverna informations- och kommunikationsteknik.** |
Jag kan bygga och programmera olika robotar (t.ex. Lego Mindstorms EV3, Bee-Bot, Makeblock mBot).** |
Mina elever bedömer varandras arbete i digitala lärandemiljöer.** |
Jag har möjlighet att påverka min skolas IKT-anskaffningar.** |
Mina elever bedömer min undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknik.** |
Att skaffa och ställa upp information och gemensamt skapande av information** |
Jag kan handleda mina elever i att göra animationer (t.ex. iMotion, Giphy, Animaatiokone).* |
Jag har svårt att hitta högklassigt digitalt material för de ämnen jag undervisar.* |
Jag kan programmera mångsidigt tillsammans med eleverna på något programspråk (t.ex. C, Java, PHP, Javascript, C++, Python).* |
Multimedieverktyg (t.ex. lagring och editering av medieinnehåll, webbproduktion) * |
Jag har provat med mina studerande på grafisk eller annan programmering.* |
Handledning av eleverna i digitala lärandemiljöer Välj av följande alternativ det som bäst beskriver din situation, även om det inte till alla delar stämmer:* |
Pekdator* |
Jag hittar bra sätt att utnyttja IKT i olika inlärningssituationer.* |
Jag delar digitala läromedel jag producerat till andra lärare.* |
Mobilapparater (t.ex. pekdatorer, smarttelefoner) * |
Jag kan använda smidigt någon grafisk programmeringsmiljö som är avsedd för undervisning (t.ex. Scratch, Kodu, Lego Mindstorm).* |
Kontorsprogram (t.ex. Microsoft Office, LibreOffice, iWork)* |
Telefon med basfunktioner*** |
Under föregående läsår har jag deltagit i IKT-kompletteringsutbildning totalt: *** |
Utvecklingen av IKT-kompetens tas upp i utvecklingssamtal*** |
minskar elevernas samarbete med andra elever*** |
minskar elevernas intresse för studierna *** |
minskar den personliga kommunikationen mellan eleverna *** |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis skett på arbetsgivarens bekostnad.*** |
försvagar elevernas matematiska förmåga*** |
hjälper eleverna att kommunicera effektivare med andra *** |
Stationär dator*** |
hjälper eleverna att utveckla sina färdigheter för att planera och styra det egna arbetet *** |
försvagar elevernas skrivförmåga*** |
Eleverna får använda sina egna apparater på mina lektioner. (t.ex. bärbara datorer, smarttelefoner, pekdatorer)*** |
Elever och besökare kan logga in på skolans trådlösa nätverk med sina egna enheter.** |
Jag styr aktivt mina elever att använda digitala tjänster för informationssökning (t.ex. Google, Wikipedia, WolframAlpha).** |
Vi delar tips och stöder varandra när det gäller användningen av IKT i undervisningen. ** |
hjälper eleverna att förena och behandla information effektivare* |
IKT-kompletteringsutbildningen jag deltagit i har vanligtvis varit på arbetstid.* |
Jag gör pauser i elevernas arbete för att förhindra att de sitter för länge.* |
I min skola är det lätt att börja utveckla nya arbetsmetoder.* |
Jag upplever att jag inte får stöd i utvecklingen av IKT för undervisningsändamål.* |
*) Antalet stjärnor visar hur stor skillnaden är vid ifrågavarande faktor.
Rapporten på denna sida visar svaren mellan 1.1.2025 och 9.5.2025. Uppgifterna på denna sida ändras inte.